کمپین تبلیغاتی دیجیتال چیست؟ 5 راز موفقیت کمپین تبلیغاتی





در عصر حاضر که تکنولوژی و ارتباطات حرف اول را می زند، هرکسب و کاری نیاز دارد که به دنیای دیجیتال وارد شود. یکی از راه های ورود به این حوزه استفاده از شبکه های اجتماعی و راه اندازی وب سایت برای معرفی برند و فروش محصول هست و سریع ترین روش برای معرفی کسب و کار خود در دنیای دیجیتال استفاده از کمپین تبلیغاتی است. 

اغلب مفهوم تبلیغ با کمپین تبلیغاتی اشتباه گرفته می شود. برای اینکه در مسیر تبلیغات به موفقیت های مد نظر برسید و بهترین میزان درآمد و فروش را در کنار جذب مشتری داشته باشید باید در راستای هدف مشخص کمپین تبلیغاتی اجرا شود. 

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی مجموعه اقداماتی که در قالب تبلیغات به صورت ویدئو، تصویر و ... پیام شما به مخاطبان منتقل می کند. کمپین تبلیغاتی به انگلیسی advertising campaign گفته می شود. واژه campaign به معنی گروهی از پیام های تبلیغاتی است که در قالب خاص و مشخص محصولی را تبلیغ می کنند. 

کمپین های تبلیغاتی دیجیتال در شبکه های اجتماعی و وب سایت از طریق سرچ، ایمیل، انجمن های گفتگو و سایر بسترهای فضای مجازی راه اندازی می شود. کمپین تبلیغاتی باید به شکلی طراحی و اجرا شود که نقاط قوت، ارزش ها و ویژگی های کلیدی محصولات(کسب و کار) شما را عرضه کند و مخاطب با دیدن آنها جذب محصول شما شده و برای خریدن آن ترغیب شود.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

هدف کمپین تبلیغاتی 

  • برندسازی و ایجاد آگاهی از برند
  • افزایش فروش برند 
  • فراهم کردن راه ارتباطی بازار دیجیتال 
  • جلب رضایت مخاطب
  • افزایش وفاداری و اعتماد مشتری 

انواع کمپین تبلیغاتی 

انواع کمپین تبلیغاتی

◼شبکه های اجتماعی 

کمپین تبلیغاتی در قالب شبکه های اجتماعی با استفاده از روش های هدفمند و انتخاب بهترین شبکه اجتماعی براساس هدف کسب و کارتان صورت می گیرد تا با اتخاذ بهترین استراتژی پیام برند شما را به مخاطب هدف برسد. 

◼تبلیغات ایمیلی

یکی دیگر از روش های تبلیغاتی که می توان بعنوان کمپین تبلیغاتی استفاده کرد بازاریابی ایمیلی است. از طریق ایمیل می توانید سایت یا محصول خود را به افراد بیشتر معرفی کنید تا با گذشت زمان آنها هم به مشتری تبدیل شوند. 

 ◼بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ و از ابزارهای کمپین تبلیغاتی به شمار می آید که به دنبال جذب مخاطبان جدید و حفظ مشتریان فعلی است تا انها را تبدیل به مشتریان وفادار کند. 

◼سئو(بهینه سازی موتورهای جستجو)

سئو به معنی مجموعه فعالیت هایی است که در جهت بهینه سازی سایت انجام می شود تا وب سایت در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد. تکنیک های سئو شامل سئو داخلی، خارجی، سئو تکنیکال و سئو محتوا هست که منجر به بازدید بالای سایت شما می شود. 

پیشنهاد می شود: راهنمای گام به گام سئو در سال ۲۰۲۲

کمپین تبلیغاتی اینستاگرام 

کمپین تبلیغاتی اینستاگرام یک کمپین تبلیغاتی حاوی پیام مربوط به معرفی کسب و کار یا محصول در صفحه اینستاگرام می باشد. کمپین تبلیغاتی اینستاگرام بیشتر جنبه معرفی و فروش محصول دارد. 

برای رسیدن به مخاطب هدف در اینستاگرام می توان از بخش پیشنهادات آن استفاده کرد و با رسیدن به یک مشتری ، مشتری های دیگر هم پیدا می کنید. برای جذب مخاطب در اینستاگرام هم می توان از بلاگرها کمک گرفت. بلاگر ها افرادی هستند که در صفحه اینستاگرام خود یک محصول یا برند را به روش های مختلف تبلیغ می کنند و با تهیه محتواهای گوناگون نقش مهمی در جذب مخاطب دارند. 

بلاگر با گذاشتن پست و استوری های مناسب در زمینه تخصصی محتواهای مربوطه را ارائه می دهد و کسب و کار خاصی را تبلیغ می کند. اینفلوئنسر مارکتینگ هم در واقع به معنی بازاریابی با افراد تاثیرگذار(مشهور) می باشد که یکی از راه های تبلیغ در اینستاگرام هست. اینفلوئنسر به افراد مشهوری گفته می شود که در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند و افراد مختلف در رده های سنی گوناگون آنها را دنبال می کنند و این طور به نظر می رسد که مخاطبان خود را از قبل دارند.

در روش اینفلوئنسر مارکتینگ افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مختلف به تبلیغ یک محصول می پردازند. گاهی دیده می شود اینفلوئنسرها با استفاده یک محصول خاص آن را معرفی و تبلیغ می کنند. به طور مثال تبلیغ محصولات بیژن که امین حیایی(بازیگر) انجام داد یا تبلیغ خرید شهر فرش(پژمان جمشیدی) علاوه بر اینستاگرام در تلویزیون هم دیده شد. 

کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

کمپین تبلیغاتی اینستاگرام هم مانند بقیه روش های تبلیغاتی نیاز به استراتژی مشخص و هدف دارد. داشتن استراتژی اهمیت بالایی دارد. اگر می خواهید با اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام تبلیغ کنید انتخاب اینفلوئنسر مناسب برای کار شما هم نکته ایست که باید در نظر داشته باشید.

برنامه ریزی بلند مدت برای کمپین تبلیغاتی اینستاگرام داشته باشید و در بازه های زمانی خاص در قالب کمپین های کوتاه مدت اجرا کنید. برای اجرای کمپین تبلیغاتی به بررسی آن بپردازید، براساس آیتم هایی مانند میزان لایک، اشتراک گذاری و میزان ریچ و البته به اهداف مد نظر کمپین هم بستگی دارد.

کمپین تبلیغاتی اینستاگرام هم انواعی دارد؛ یکی از آنها کمپین اگاهی از برند است که در آن صاحبان کسب و کارهای کوچک و نوپا نقاط قوت خود را نشان می دهند تا آگاهی مخاطب را بالا ببرند. نوع دیگر کمپین تبلیغاتی اینستاگرامی کمپین فروش است. 

کمپین فروش برمبنای فروش محصولات می باشد و برندها خدمات و محصول خود را تبلیغ می کنند. همانطور که از اسم این کمپین مشخص است موجب افزایش فروش و درآمد می شود. 

نوع سوم کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام، کمپین رقابتی است که مناسب کسب و کارهای با رقبای زیاد می باشد. با استفاده از کمپین می توان وجه تمایز خود را نسبت به رقبا که موجب برتری شماست بشناسید. مثلا از فالوورهای خود بخواهید پست شما را لایک و چند نفر از دوستان خود را تگ کنند یا پست شما را به اشتراک بگذارند.

هنر نوشتن کمپین تبلیغاتی 

نوشتن کمپین مجموعه اقداماتی است که محتوای تبلیغاتی شما را باهزینه ای از پیش تعیین شده به مخاطب هدف ارائه می کند. نوشتن کمپین بدون داشتن اطلاعات و برنامه قبلی فقط موجب از دست دادن زمان و کاهش اعتبار سازمان می شود. مهم ترین قدم قبل از نوشتن کمپین تبلیغاتی تعیین هدف برای کمپین تبلیغاتی است.

ابتدا مشخص کنید هدف شما از اجرای کمپین تبلیغاتی معرفی محصول به مشتریان و تشویق آنان برای خرید است. نوشتن کمپین تبلیغاتی با هدف و برنامه قبلی  موجب می شود فرآیند تبلیغات آسان تر شود.   

اصول کمپین تبلیغاتی 

اصول نوشتن کمپین تبلیغاتی

1.شناخت مخاطب هدف 
اولین قدم در ساخت کمپین تبلیغاتی شناخت مخاطب هدف است. زمانیکه که می خواهید تبلیغ را شروع کنید شناخت بازار هدف کمک می کند مشتریانی را جذب کنید که تمابل به برند و خدمات شما دارند.

منظور از شناخت مخاطب هدف این است که افرادی را شناسایی کنید که پیام تبلیغ شما را ببینند و اینگونه می توانید به بهترین شکل ممکن پیام خود را منتقل کنید و در واقع وقتی مخاطب مناسب داشته باشید کمپین تبلیغاتی را برای همان مخاطب می سازید.

2.شناخت بازار هدف 

با شناخت بازار هدف و داشتن شناخت از شخصیت آنها به راحتی می توانید براساس خواسته ها و تمایلات آنها خدمات خود را ارائه دهید.

با طرح یک سری سوالات می توانید نسبت به بازار هدف به شناخت کافی برسید:

◾مخاطبان در چه رنج سنی هستند؟
◾بیشتر وقت خود را در کدام شبکه اجتماعی یا پلتفرم صرف می کنند؟

پاسخ به سوالات بالا کمک می کند تا بفهمید که کدام یک از بسترهای وب سایت، اینستاگرام، تلگرام، بیلبورد و ... برای انجام کمپین تبلیغاتی مناسب خواهد بود. 

3.انتخاب پلتفرم(بستر مجازی) مناسب 

بعد از شناخت بازار هدف متوجه می شویم که بهتر است کمپین تبلیغاتی در قالب چند پلتفرم قابل اجرا باشد. مثلا کمپین تبلیغاتی اینستاگرام و سایت به طور همزمان.

4.برآورد هزینه 

با محاسبه دقیق مقدار هزینه لازم برای کمپین تبلیغاتی میتوانیم پیش بینی کنیم که کل هزینه لازم برای تبلیغات چقدر خواهد بود؟ از این میزان هزینه چه مقدار سود حاصل می شود.

5.شعار تبلیغاتی مناسب 

تا اینجا بازار هدف و مخاطبان را شناختیم و تصمیم گرفتیم که در قالب کدام پلتفرم کمپین تبلیغاتی را انجام دهیم. در این مرحله نیاز داریم که به این فکر کنیم چه پیامی را به مخاطب منتقل کنیم. 

هدف ما از کمپین تبلیغاتی چیست؟ آیا هدف شما معرفی و تبلیغ خدمات است؟ آیا می خواهید محصول خود را به مشتریان بفروشید؟ آیا می خواهید مخاطبان به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند و برای خرید محصولات شما صف بکشند و شما باشید که براساس نیاز بازار، محصول عرضه می کنید؟ براساس هر کدام از این هدف ها که صحبت شد باید برای شعار تبلیغاتی خود فکر کنید.  

6.محتوای خلاقانه  

متن کمپین تبلیغاتی مهمترین جزء از تبلیغ شما به حساب می آید فرقی نمی کند کمپین تبلیغاتی اینستاگرام باشد یا صفحه سایت. 

محتوای خلاقانه باید شامل موارد زیر باشد:

◾محتوا شامل متن کوتاه باشد(مناسب تبلیغ تصویری در پست و استوری )
◾محتوا طولانی (کلیپ تبلیغاتی)
◾تصویر(تبلیغات در سایت، کمپین تبلیغاتی اینستاگرام)
◾ویدئو(ویدئوی تبلیغاتی)
◾انیمیشن(تبلیغات آنلاین و تبلیغات ویدئویی)

رعایت این موارد می تواند موجب شکل گیری محتوای خلاقانه ای در کمپین تبلیغاتی شود که در نگاه اول پیام شما را به مخاطب منتقل می کند.

اهمیت کمپین تبلیغاتی

اهمیت کمپین تبلیغاتی 

اهمیت کمپین های تبلیغاتی از این جهت می باشد که موجب معرفی کسب و کار شما در مقایسه با رقبا در بازار دیجیتال می شود و با این کار افرادی که تمایل و یا نیاز به استفاده از خدمات شما دارند کسب و کارتان را شناخته و با تبلیغات بهتر و جذب مخاطب آنها را به مشتری دائمی خود تبدیل می کنید. 

جذب مخاطب نقطه عطف موفقیت برند شما محسوب می شود که از طریق کمپین تبلیغاتی این مهم بدست می آید. هدف از کمپین تبلیغاتی در ابتدای کار فروش محصول نیست، بلکه جذب مشتری و شناساندن خدمات خود به آنهاست.  در طی این فرآیند مشتری با محصولات شما آشنا می شود و حتی امکان اینکه از این به بعد مشتری دائمی شما باشد وجود دارد.

 پس کمپین تبلیغاتی برای این است که در طولانی مدت جذب مشتری بالا و در نتیجه تقاضای بازار هم زیاد باشد تا جایی که مشتریان از شما درخواست محصول داشته باشند. یک کمپین تبلیغاتی خوب می تواند مسیر بازار را به نفع شما تغییر دهد تا آگاهی برند خود را افزایش دهید. 

پیشنهاد می شود: 6 نمونه طراحی کمپین تبلیغاتی خلاقانه که باید بشناسید

5 راز موفقیت کمپین تبلیغاتی

رازهای موفقیت کمپین تبلیغاتی

حالا که با مفهوم کمپین تبلیغاتی و اصول آن آشنا شدید. بهتر است رازهای موفقیت کمپین تبلیغاتی را هم بدانید. با دانستن این رازها نه تنها یک کمپین تبلیغاتی دارید بلکه کمپین تبلیغاتی موفق راه اندازی می کنید. 

1.قالب یکسان

 احتمالا تبلیغ خاطره انگیز بستنی میهن را یادتان هست، همان داستان گوساله ای که بستنی میهن را به جای شیر مادرش می خورد و می گفت «مامان جون بستنی اش خوشمزه تره »!

یا تبلیغ سس دلپذیر که  در آن سالاد اولویه درست می کردند و جمله تبلیغ آن تا مدت ها در هر جمعی شنیده می شد« می خوام سالاد درست کنم، سالاد چیه؟ الویه؟ حالا چی می خوای؟ ظرف بلور با خیارشور، سینه مرغ با تخم مرغ / دیگه چی می خوای؟»

شاید وقتی اسم اسنپ بیاید یاد بیلبوردهای تبلیغاتی اسنپ که در سطح شهر با پیام «چه میدون ونک، چه دیزی با سنگگ» افتاده باشید که هم تبلیغ تاکسی آنلاین هست و هم اپلیکیشن اسنپ فود.

کمپین تبلیغاتی خلاقانه اسنپ فود

در همه مثال هایی که گفته شد قالب مشخص برای کمپین تبلیغاتی وجود دارد. متن پیام طنز و جذاب، شخصیت های ثابت، صدا گذاری و موزیک یا تم رنگی استفاده شده در تبلیغات که براحتی در ذهن مخاطب تثبیت می شود.

2.تبلیغ نویسی خلاقانه و تاثیر گذار

یک کمپین تبلیغاتی گاهی نیاز به متن دارد، نوشتن کمپین تبلیغاتی را فردی متخصص در زمینه کپی رایتر و تولید محتوا انجام می دهد که به راحتی پیام شما را به مخاطب برساند و به آن فکر کند یا آن را تحلیل کند.

3.راستی و صداقت در تبلیغات

فرض کنید در تبلیغات دوغ عالیس نوشته باشند«دوغ خوشمزه و گازدار، با طعم نعنا» ولی طعم آن بد باشد یا طعم سبزیجات معطر نباشد خب طبیعتا خریدار این کار را نمی پسندد و با پیام ها و انتقادهای منفی مواجه می شوید. راستی و درستی در کمپین تبلیغاتی موجب اعتماد و اطمینان خاطر مشتری می شود. پس صداقت را اصل کار خود بدانید. 

4.تبلیغ تکراری ممنوع!

محتوای تکراری در تبلیغات اشتیاق مشتری برای آن محصول را کم می کند. در واقع هر کمپین تبلیغاتی بازه زمانی تعریف شده ای دارد و بعد از آن باید از سبک های خلاقانه تری استفاده کرد. 

مثلا تا به حال از خود پرسیده اید چرا بستنی میهن دیگر تبلیغ«مامان جون بستنی اش خوشمزه تره» را ادامه نداد؟! این تبلیغ که به خوبی بین مردم جاافتاده بود! مجریان کمپین تبلیغاتی میهن به خوبی می دانستند که تکراری شدن تبلیغ آن را در ذهن مشتری به موضوعی عادی و کلیشه ای تبدیل می کند.

5.پیش بینی افزایش مخاطب قبل از تبلیغ 

قبل از اجرای کمپین تبلیغاتی احتمال افزایش مخاطب را در ذهن داشته باشید و با این فرضیه ارزیابی کنید که آیا خدمات و محصولات شما برای این حجم از مشتری پاسخگو هست یا به فرض مثال اگر وب سایتی دارید در نظر داشته باشید که تیم فنی و پشتیبانی به خوبی از عهده درخواست های مشتریان برمی آیند یا نه !
اگر جواب شما برای این فرضیه ها منفی است باید دست نگه دارید چون کمپین تبلیغاتی بی برنامه باعث کاهش بازده و اعتبار برند شما خواهدشد. 

سخن پایانی 

در این مقاله از ریچتک تلاش کردیم 5 راز موفقیت کمپین تبلیغاتی را بیان کنیم. با درک بهتر مفهوم کمپین تبلیغاتی و شناخت اصول و رازهای موفقیت در کمپین تبلیغاتی دیجیتال می توانید بازار کسب و کار خود را بهبود دهید. 


 

02/01/17

فانوس دریایی گوگل(google lighthouse) چیست وچطور کار می کند؟

01/12/21

هوش مصنوعی جدید متا مشابه چت بات جی پی تی به واتساپ اضافه می شود!

01/12/18

شخصیت های جدید چت بات بینگ تا الگوبرداری از سلبریتی ها

01/12/14

چطور با کمک بازاریابی و تبلیغات در لینکدین کسب و کارمان دیده می شود؟

01/12/11

5استراتژی تبلیغات در بازی های موبایلی

01/12/06

10تا از بهترین افزونه های ChatGpt که به آن نیاز دارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 140 میانگین: 15]

دسته بندی ها:

اشتراک:



نظر بدهید




نظرات





پست های مرتبط

چگونه یک صفحه وبلاگ راه اندازی کنیم؟| چگونه ترافیک صفحه وبلاگ را افزایش دهیم؟| چگونه صفحه وبلاگ را درآمد زا …

ایمیل مارکتینگ یک شیوه بازاریابی مقرون به صرفه است که به شما کمک می کند با مشتریان خود در تعامل …

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی به شما کمک می کند تا راحتتر به کسب درآمد بپردازید و به …

مواردی از قبیل بازاریابی، برندسازی موثر، رسانه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، بهینه سازی موتورهای جستجو و... همگی بخشی از دیجیتال …

برندبوک چیست؟ برای نوشتن برندبوک چه مراحلی را طی کنیم؟ اهمیت و مزایای برندبوک ، نکات قابل توجه در طراحی …

مهم ترین گام برای موفقیت در کسب و کار ، داشتن روش مناسب برای بازاریابی و فروش است که شما …

کمپین تبلیغاتی دیجیتال در شبکه های اجتماعی و وب سایت از طریق سرچ، ایمیل، انجمن های گفتگو و سایر بسترهای …

نمونه طراحی کمپین های تبلیغاتی ایرانی و خارجی و ویژگی کمپین های تبلیغاتی موفق

تبلیغات کلیکی نوعی از تبلیغات دیجیتال است که در آن با پرداخت هزینه ، سایت خود را در سایت های …

چت جی پی تی چست؟ نحوه استفاده از چت بات جی پی تی چگونه است؟

چت جی پی تی به عنوان هوش مصنوعی مولد، محتوای جدید تولید می کند. در حالیکه تا امروز اینطور بنظر …

گوگل از هوش مصنوعی جدید خود به نام بارد رونمایی کرد!

مایکروسافت در مراسمی با موضوع هوش مصنوعی از نسخه جدید بینگ و مرورگر اج رونمایی کرد.

هوش مصنوعی در بسیاری کارها جای انسان را می گیرد؛ به طور مثال در انجام کارهای روزانه مانند نوشتن ایمیل، …

بازنویسی پاسخ های گوگل بارد

چت بات جی پی تی به عنوان هوش مصنوعی جدید هنوز چندان بین کاربران جا نیفتاده و بسیاری از افراد …

تبلیغات در بازی های موبایلی بازی دو طرف سود

لینکدین مارکتینگ برای توسعه کسب و کار

تغییر شخصیت چت بات بینگ و نزدیک شدن به حالت انسانی

رقیب جدید CHATGPT، هوش مصنوعی متا با نام LLaMA





آینده شغلی خود را حرفه ای بسازید

ما معتقدیم سرنوشت و آینده در دستان شماست و زمان عنصر گرانبهایی است که نباید از آن غافل شد

همین حالا به ما بپیوندید