چت جی پی تی(Chat GPT) چیست؟ شگفتی در نسل جدید هوش مصنوعی





هوش مصنوعی به عنوان پیچیده ترین خلقت انسان به بخش جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است که در زمینه های گوناگون از جمله رباتیک، هوافضا و ... حرف زیادی برای گفتن دارد. حتما اسم ربات چت جی پی تی(Chat GPT) به گوش شما هم خورده است! 

چت جی پی تی یکی از جدیدترین مدل زبانی وابسته بر هوش مصنوعی است که توانایی پاسخ گویی به تمام سوالات را دارد. نحوه کار با چت جی پی تی به این گونه است که بعد از طرح سوال و پاسخ هایی که دریافت می کنید از میزان هوشمندانه بودن جواب هایی که دریافت کرده اید شگفت زده می شوید. 

ربات چت جی پی تی که توسط مجموعه OPENAI ارائه شده توانایی اینکه مسائل پیچیده در حوزه های مختلف مثل ریاضیات، فیزیک و ... را حل کند دارد. هر سوالی دارید بپرسید تا چت جی پی تی جواب شما را در قالب متن بدهد و حتی می توانید با آن مکالمه کنید.

نکته جالب دیگری که در مورد جی پی تی می توان گفت این است که جی پی تی از روی 570گیگابایت متن آموزش دیده تا بتواند جواب هر سوالی را بدهد.

چت جی پی تی چگونه کار می کند؟

چت جی پی تی چگونه کار می کند؟

همانطور که پیش ازاین گفته شد چت جی پی تی یک مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی است که در ساخت آن از پردازش زبان طبیعی (NLP) که یکی از شاخه های تخصصی و محبوب هوش مصنوعی است استفاده شده است که چت بات جی پی تی را قادر به درک زبان طبیعی انسان و پردازش آن می کند.

در واقع چت جی پی تی برای پاسخ به سوالات کاربران از زبان طبیعی که بسیار شبیه به زبان انسان است استفاده می کند و گفتار را به متن تبدیل می کند. طبق گفته مدیر عامل OPENAI در آینده می توان روی چت جی پی تی بعنوان یک مشاور و دستیار تخصصی حساب کرد که کارهای مختلفی برای انسان  انجام می دهد و از طریق پاسخ به سوالات اطلاعات کامل در اختیار انسان قرار می دهد.

نحوه ثبت نام چت جی پی تی 

بعد از معرفی ربات چت جی پی تی لازم است تا با نحوه استفاده از چت جی پی تی هم آشنا شویم. چت جی پی تی در حال حاضر به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد فقط باید ثبت نام کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. 

بعد از ورود به سایت OPENAI ، وارد صفحه CHATGPT شده  با زدن گزینه TRY CHATGPT می توانید براحتی از آن استفاده کنید. اگر برای اولین بار وارد سایت OPENAI شده اید لازم است با ایجاد حساب کاربری و ورود به اکانت خود ادامه مراحل بالا را انجام دهید. برای استفاده از چت جی پی تی نیاز به پیش زمینه یا دانش خاصی نیست. کافی سوالات خود را برای دریافت جواب مطرح کنید. 

ثبت نام در چت جی پی تی

 مزایای چت جی پی تی 

  • پاسخ دادن به صورت مکالمه با یک انسان

اولین جذابیت چت جی پی تی این است که صحبت با او مثل صحبت با یک فرد متخصص در آن حوزه است که پاسخ های دقیق و علمی را در جواب سوالی که مطرح کرده ایم می دهد. 

  • درک عمیق از برنامه نویسی ارائه می کند

در چت جی پی تی اگر بخواهید قادر است با زبان خاصی برنامه نویسی کند. حتی می توانید قطعه کدهای خود را که ایراد دارد به او بدهید تا مشکل آن را پیدا و برطرف کند. بعلاوه اینکه کد را اصلاح می کند آن رابرای شما توضیح می دهد. 

  •  چت جی پی تی بعنوان دستیار هوش مصنوعی

از کارهایی که می توانید از چت بات جی پی تی بخواهید نوشتن مقاله، تهیه برنامه روزانه، بهبود کارهای روزانه و تولید محتوا ، خلاصه نویسی و ... است. 

  •  چت بات جی پی تی خلاق و زیرک است

با کمک چت جی پی تی می تواید لوگوی زیبا و خلاقانه طراحی کنید یا حتی انیمیشن بسازید.

مزایای چت جی پی تی

معایب چت جی پی تی 

  • چت بات جی پی تی لحن قانع کننده دارد

چت جی پی تی در حین پاسخ دادن به کاربر می تواند او را با کلام قانع کند جوابی که دریافت کرده صحیح است حتی اگر جواب اشتباه باشد!

  • تولیدمحتوای تکراری 

اگر از چت جی پی تی زیاد استفاده کنید متوجه می شوید که ممکن است اصطلاحات و محتواهایی که ارائه می دهد تکراری باشد.

پیشنهاد می شود: ترفندهای مقاله نویسی اصولی برای افزایش ترافیک سایت

  • نیاز به دور زدن تحریم ها در ایران برای استفاده از چت جی پی تی

به دلیل تحریم های موجود در ایران و محدودیت هایی که وجود دارد استفاده چت جی پی تی از داخل با آی پی ایران فراهم نشده است مگر با روش هایی تحریم های موجود را دور بزنیم و با شماره موبابل خارج از ایران ثبت نام کنیم.

  • تقاضای بالای برای استفاده به دلیل رایگان بودن

به دلیل اینکه چت جی پی تی تازگی دارد و رایگان هم هست پس درخواست استفاده از آن هم بالا است و ممکن است مواقعی سرعت استفاده از آن با اختلال مواجه شود در این موارد باید دوباره تست کنید. 

معایب چت جی پی تی

تفاوت چت جی پی تی و گوگل 

موتورجستجوی گوگل نقش پررنگی در رندگی همه ما دارد. اینکه موتور جستجوی گوکل قادر است از بین هزاران صفحه وب و محتوای سایت های مختلف اطلاعات مفیدی را جستجو و به ما نمایش دهد انقلابی بی نظیر است.  گوگل موفق شده یا پایگاه داده عظیم  مرتبط ترین نتایج را در جستجوها نشان دهد. این موردی است است که چت جی پی تی ندارد و فقط پاسخ های کوتاه اما دقیق در اختیار کاربر قرار میدهد. پایگاه داده و دانش آن محدودتر است. 

موتورجستجوی گوگل به جستجوهای قبلی کاربر توجه دارد و براساس آن پاسخ های دقیق ارائه می دهد. برخلاف چت جی پی تی گوگل اطلاعات را به صورت لحظه ای و براساس اهمیت به مخاطب نمایش می دهد. 

تا اینجا از مزایای گوگل گفتیم؛ اما در مقابل چت جی پی تی هم نسبت به گوگل نقاط قوتی دارد از جمله اینکه نحوه مکالمه با انسان را به خوبی و با جذابیت بالا نشان می دهد و به زبان طبیعی انسان نزدیک است. چت جی پی تی پاسخ های دقیق و منطقی می دهد. در حالیکه گوگل یک سری نتایج را نشان می دهد و اینکه کدام می تواند بهترین انتخاب باشد را به اختیار خودمان می گذارد. 

چت جی پی تی به عنوان یک دستیار و مشاور هوش مصنوعی در هر زمینه ای که فکر کنید به شما کمک می کند مثلا یک متن ایمیل خوب را برای ارسال به مشتریان تولید می کند در حالیکه گوگل یعنوان موتور جستجو فقط متن های ایمیلی که می توانیم از آن استفاده کنیم را نشان می دهد که باز زمانی را باید صرف آن کنیم که کدام می تواند مناسب کار ما باشد. 

طبق مطالعه انجام شده یکی از نقاط ضعف چت جی پی تی را می توان در این دانست که داده های موجود در چت بات جی پی تی تا سال 2021 محدود می شود و برای پس از آن پاسخی ندارد. همینطور در پاسخ هایی که به جواب کاربران می دهد تفاوت و تنوعی قائل نمی شود درست است که جواب دقیق می دهد و سعی در قانع کردن مخاطب دارد اما ممکن است پاسخی که می دهد جدید و بروز نباشد و چه بسا پاسخ معتبری هم نباشد.

نکته دیگری که راجع به چت جی پی تی می توان اشاره کرد این است است که چت بات جی پی تی به اینترنت جهت بروزرسانی اطلاعات دسترسی ندارد و اطلاعات آن محدود به بازه زمانی مشخصی است. 

 چت جی پی تی از ابتدای ارائه توسط OPENAI رایگان است اما اینطور به نظر می رسد که در آینده ای نه چندان دور این امکان وجود دارد که برای درآمد زایی به صورت نسخه پولی به کاربران خدمات ارائه دهد. 

تفاوت چت جی پی تی و گوگل

آیا چت جی پی تی جایگزین انسان می شود?

بسیاری از افراد نسبت به جایگزین شدن یا کاهش هوش انسانی با کاربردهای فراوان چت بات جی پی تی نگران هستند. مثلا اینکه موضوعی را به چت بات جی پی تی  بدهی در مدت کوتاهی محتوای متنی را بنویسید دو مورد را گوشزد می کند اول اینکه چت بات جی پی تی جایگزین نیروی انسانی می شود و دوم اینکه هوش انسانی نسبت به یادگیری خیلی از مسائل کند و تبل می شود. 

نکته دوم که پیش از این هم راجع به آن صحبت شد در خصوص پاسخ های دریافتی از چت بات جی پی تی چون فاقد هوش انسانی ممکن است پاسخ هایی نادرست یا نامعقول باشد.

البته گفتن این مورد خالی از لطف نیست که OPENAI در بیانیه ای اعلام کرد در حال طراحی ابزاری است که به کاربران  در تشخیص اینکه متن توسط چت جی پی تی تولید شده یا نه کمک می کند. اما نگرانی اکثر افراد از این است که توانایی هوش مصنوعی به اندازه ای برسد که تشخیص هوش انسانی از فناوری مانند چت جی پی تی مشکل باشد.

به طور جامع می توان گفت هدف از ساخت این سیستم چیست؟ و قرار است این سیستم در راستای چه ارزش هایی پیش روی کنند؟ چت بات جی پی تی این توانایی را دارد که زندگی افراد را آسان تر و آنها را از انجام کارهای رومزه ، تکراری و کسل کننده رهایی بخشد. 

 آیا چت جی پی تی جایگزین انسان می شود؟

چت جی پی تی در ایران

چت جی پی تی در ایران به دلیل وجود تحریم ها خدمات ارائه نمی دهد مگر اینکه با روش هایی این تحریم و محدودیت ها را دور بزنیم. ابتدای شروع استفاده از چت جی پی تی حتما باید یک شماره موبایل وارد کنید وقتی پیش شماره ایران را وارد می کنید، متوجه می شوید که برای موقعیت مکانی ایران خدمات ارائه داده نمی شود. پس تنها راه این است که با یک شماره موبایل خارج از ایران اقدام به دریافت پیامک تائید و ثبت نام در OPENAIکنید.

تولید محتوا چت جی پی تی 

چت جی پی تی در زمینه تولید محتوا هم کاربرد دارد. چت جی پی تی قادر است متن برای پست های بلاگی، محتوا هر پاراگراف، یا عنوان تیترها را به صورت جدا تولید کند. 

توانایی چت جی پی تی نشان از این دارد که این ربات قادر به تولید انواع محتوا مثل وبلاگ، انشاء و مقاله را می باشد. با سرعت بالای در زمان کم محتوای طولانی تولید می کند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که محتوایی که توسط چت جی پی تی تولید می شود قطعا به دقت و ظرافتی که یک انسان در تولید محتوا دارد نیست. 

پیشنهاد می شود: تولید محتوا با هوش مصنوعی ChatGPT

شما می توانید از چت جی پی تی درخواست کنید که یک محتوا را با لحن مد نظرتان (دوستانه ، رسمی، شاعرانه و ...) تولید کند. همچنین می توانید از چت بات جی پی تی بخواهید با کلماتی که شما برایش تعیین می کنید محتوایی را تولید کند. این می تواند برای تولید محتوای سایت ها و حتی بهینه سازی محتوا کمک زیادی کند.

یکی از بخش هایی که در بلاگ های سایت ها می بینیم بخش سوالات متداول( FAQ) است. چت بات جی پی تی قادراست بخش سوالات متداول را هم طبق خواسته شما و با تعداد کاراکترهایی که از او خواسته اید تولید کند. 

سخن پایانی

تصمیم گیری راجع به اینکه چت بات جی پی تی خوب است یا بد کار ساده ای نیست. اما آنچه که مشخص است چت جی پی تی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی سعی در نزدیک شدن به زبان طبیعی انسان، مکالمه با انسان و تولید محتواهای حرفه ای دارد. روز به روز در حال پیشرفت و تکمیل شدن است؛ این نشان می دهد که توانایی رقابت با گوگل و بشمار آمدن یک تهدید را دارد.

ما نیز در این مقاله از ریچتک تلاش کردیم مطالبی در راستای آشنایی با چت بات جی پی تی و نحوه استفاده از چت جی پی تی را بیان کنیم. شما به عنوان خواننده این مقاله می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. 
 

02/01/17

فانوس دریایی گوگل(google lighthouse) چیست وچطور کار می کند؟

01/12/21

هوش مصنوعی جدید متا مشابه چت بات جی پی تی به واتساپ اضافه می شود!

01/12/18

شخصیت های جدید چت بات بینگ تا الگوبرداری از سلبریتی ها

01/12/14

چطور با کمک بازاریابی و تبلیغات در لینکدین کسب و کارمان دیده می شود؟

01/12/11

5استراتژی تبلیغات در بازی های موبایلی

01/12/06

10تا از بهترین افزونه های ChatGpt که به آن نیاز دارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 65 میانگین: 25]

دسته بندی ها:

اشتراک:



نظر بدهید




نظرات





پست های مرتبط

چگونه یک صفحه وبلاگ راه اندازی کنیم؟| چگونه ترافیک صفحه وبلاگ را افزایش دهیم؟| چگونه صفحه وبلاگ را درآمد زا …

ایمیل مارکتینگ یک شیوه بازاریابی مقرون به صرفه است که به شما کمک می کند با مشتریان خود در تعامل …

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی به شما کمک می کند تا راحتتر به کسب درآمد بپردازید و به …

مواردی از قبیل بازاریابی، برندسازی موثر، رسانه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، بهینه سازی موتورهای جستجو و... همگی بخشی از دیجیتال …

برندبوک چیست؟ برای نوشتن برندبوک چه مراحلی را طی کنیم؟ اهمیت و مزایای برندبوک ، نکات قابل توجه در طراحی …

مهم ترین گام برای موفقیت در کسب و کار ، داشتن روش مناسب برای بازاریابی و فروش است که شما …

کمپین تبلیغاتی دیجیتال در شبکه های اجتماعی و وب سایت از طریق سرچ، ایمیل، انجمن های گفتگو و سایر بسترهای …

نمونه طراحی کمپین های تبلیغاتی ایرانی و خارجی و ویژگی کمپین های تبلیغاتی موفق

تبلیغات کلیکی نوعی از تبلیغات دیجیتال است که در آن با پرداخت هزینه ، سایت خود را در سایت های …

چت جی پی تی چست؟ نحوه استفاده از چت بات جی پی تی چگونه است؟

چت جی پی تی به عنوان هوش مصنوعی مولد، محتوای جدید تولید می کند. در حالیکه تا امروز اینطور بنظر …

گوگل از هوش مصنوعی جدید خود به نام بارد رونمایی کرد!

مایکروسافت در مراسمی با موضوع هوش مصنوعی از نسخه جدید بینگ و مرورگر اج رونمایی کرد.

هوش مصنوعی در بسیاری کارها جای انسان را می گیرد؛ به طور مثال در انجام کارهای روزانه مانند نوشتن ایمیل، …

بازنویسی پاسخ های گوگل بارد

چت بات جی پی تی به عنوان هوش مصنوعی جدید هنوز چندان بین کاربران جا نیفتاده و بسیاری از افراد …

تبلیغات در بازی های موبایلی بازی دو طرف سود

لینکدین مارکتینگ برای توسعه کسب و کار

تغییر شخصیت چت بات بینگ و نزدیک شدن به حالت انسانی

رقیب جدید CHATGPT، هوش مصنوعی متا با نام LLaMA





آینده شغلی خود را حرفه ای بسازید

ما معتقدیم سرنوشت و آینده در دستان شماست و زمان عنصر گرانبهایی است که نباید از آن غافل شد

همین حالا به ما بپیوندید