سئو تکنیکال چیست؟ 8 جنبه فنی که باید بدانید





در این مقاله از ریچتک به برسی سئو تکنیکال می پردازیم. بخشی از سئو که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خیلی از وب مستر ها این بخش را به دلیل ترس ناشی از سخت بودن نادیده می گیرند. اما نگران نباشید در این مقاله به زبان ساده به برسی این موضوع می پردازیم.

سئو تکنیکال چیست؟

هدف سئو تکنیکال بهبود جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات  در موتورهای جستجو است. ساختن یک وب سایت سریعتر، خزیدن آسانتر و قابل درک برای موتورهای جستجو از ارکان بهینه سازی فنی است.

سئو تکنیکال بخشی از سئو داخلی است که بر بهبود عناصر وب سایت شما برای کسب رتبه های بالاتر تمرکز دارد. برعکس سئوی خارجی که در مورد ایجاد قرار گرفتن در معرض یک وب سایت از طریق کانال های دیگر است که برعکس سئوی خارجی در مورد ایجاد قرار گرفتن در معرض یک وب سایت از طریق کانال های دیگر است.

چرا باید سایت خود را از نظر فنی بهینه کنید؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو می خواهند بهترین نتایج ممکن را برای جستجوی خود به کاربران خود ارائه دهند. بنابراین، ربات های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل متعددی خزش و ارزیابی می کنند. برخی از عوامل بر اساس تجربه کاربر است، مانند سرعت بارگذاری یک صفحه. عوامل دیگر به ربات‌های موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند صفحات شما درباره چه چیزی هستند. بنابراین، با بهبود جنبه های تکنیکال به موتورهای جستجو کمک می کنید تا سایت شما را بخزند و درک کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، ممکن است به رتبه های بالا در موتورهای جستجو برسید.
اگر اشتباهات فنی جدی در سایت خود مرتکب شوید، ممکن است برای شما هزینه داشته باشد. شما اولین کسی نیستید که موتورهای جستجو  به طور کامل از خزیدن در سایت خود با اضافه کردن تصادفی یک اسلش انتهایی در مکان نامناسب در فایل robots.txt خود مسدود می کنید.
تصور اشتباهیی وجود دارد که باید روی جزئیات فنی یک وب سایت تمرکز کنید تا موتورهای جستجو را خوشحال کنید. یک وب سایت باید در وهله اول برای کاربران شما خوب کار کند – سریع، واضح و آسان برای استفاده باشد. خوشبختانه، ایجاد یک پایه تکنیکال قوی اغلب با تجربه بهتر هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو همزمان است.

ویژگی های وب سایتی که سئو تکنیکال در آن انجام شده

وب سایتی که از نظر فنی سالم باشد برای کاربران سریع است و برای ربات ها به راحتی قابل خزش است. یک تنظیم فنی مناسب به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند که سایت در مورد چیست و از سردرگمی مثل محتوای تکراری جلوگیری می کند.

1. سریع است

امروزه صفحات وب نیاز به بارگذاری سریع دارند. مردم بی حوصله هستند و نمی خواهند منتظر باز شدن صفحه باشند. در سال 2016، تحقیقات نشان داد که اگر یک صفحه وب در عرض سه ثانیه باز نشود، 53 درصد از بازدیدکنندگان وب سایت تلفن همراه را ترک خواهند کرد. بنابراین اگر وب‌سایت شما کند است، مردم ناامید می‌شوند و به وب‌سایت دیگری می‌روند، و شما این همه ترافیک را از دست خواهید داد.
گوگل صفحاتی را ترجیح می دهد که سرعت بالاتری دارند بنابراین سایت مشابه شما که سرعت بالاتری دارد در نتایج گوگل رتبه بالاتری دراد.

بخوانید: علت سرعت کم بارگذاری صفحه

2. قابل خزش برای موتورهای جستجو

سئو تکنیکال

موتورهای جستجو از ربات ها برای خزیدن یا عنکبوت وب سایت شما استفاده می کنند. ربات ها برای کشف محتوای سایت شما لینک ها را دنبال می کنند. با یک لینک سازی داخلی عالی آن ها متوجه می شوند که مهم ترین محتوای وب سایت شما چیست.
اما راه های بیشتری برای هدایت روبات ها وجود دارد. به عنوان مثال، اگر نمی‌خواهید به آن‌جا بروند، می‌توانید آن‌ها را از خزیدن محتوای خاصی مسدود کنید. همچنین می‌توانید به آنها اجازه دهید در یک صفحه بخزند، اما به آنها بگویید که این صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا پیوندهای موجود در آن صفحه را دنبال نکنند.

فایل Robots.txt

با استفاده از فایل robots.txt می توانید به ربات ها در سایت خود جهت دهید. در سئو تکنیکال Robots.txt یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، یک اشتباه کوچک ممکن است مانع از خزیدن ( بخش های مهم ) روبات های سایت شما شود.

گاهی اوقات، افراد ناخواسته فایل های CSS و JS سایت خود را در فایل robot.txt مسدود می کنند. این فایل ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگرها می گوید که سایت شما چگونه باید باشد و چگونه کار می کند. اگر آن فایل‌ها مسدود شده باشند، موتورهای جستجو نمی‌توانند بفهمند که سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر.
در مجموع، اگر می‌خواهید نحوه عملکرد  Robots.txtرا یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم واقعاً وارد robots.txt شوید. یا بهتر، اجازه دهید یک توسعه دهنده آن را برای شما مدیریت کند!

تگ متا روبات ها

متا تگ robots یک قطعه کد است که به عنوان بازدیدکننده در صفحه نمی بینید بلکه در کد منبع در قسمت هدینگ صفحه است.

ربات ها هنگام یافتن یک صفحه این بخش را می خوانند. در آن، آنها اطلاعاتی در مورد آنچه در صفحه پیدا خواهند کرد یا آنچه که باید با آن انجام دهند را پیدا خواهند کرد.
اگر می‌خواهید ربات‌های موتورهای جستجو در یک صفحه بخزند، اما به دلایلی آن را از نتایج جستجو دور نگه دارند، می‌توانید با متا تگ robots به آنها بگویید. با متا تگ روبات ها نیز می توانید به آنها دستور دهید که یک صفحه را بخزند، اما پیوندهای موجود در صفحه را دنبال نکنند.

3. لینک های مرده کمی دارد

ما بحث کرده ایم که وب سایت های کند خسته کننده هستند. چیزی که ممکن است برای بازدیدکنندگان آزاردهنده تر از یک صفحه کند باشد، فرود آمدن در صفحه ای است که اصلا وجود ندارد. اگر لینکی به صفحه ای غیر موجود در سایت شما منتهی شود، افراد با صفحه خطای 404 مواجه می شوند.
علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز دوست ندارند این صفحات خطا را پیدا کنند. و، آنها تمایل دارند حتی بیشتر از آنچه بازدیدکنندگان با آن روبرو می شوند پیوندهای مرده پیدا کنند زیرا هر پیوندی را که به آن برخورد می کنند دنبال می کنند، حتی اگر پنهان باشد.
متأسفانه، اکثر سایت‌ها (حداقل) تعدادی پیوند مرده دارند، زیرا یک وب‌سایت مداوم در حال پیشرفت است: مردم چیزهایی می‌سازند و چیزهایی را می‌شکنند.
برای جلوگیری از پیوندهای مرده غیرضروری، همیشه باید URL یک صفحه را هنگام حذف یا انتقال آن را ریدایرکت کنید در حالت ایده آل، شما آن را به صفحه ای هدایت می کنید که جایگزین صفحه قدیمی می شود.

4. استفاده از تگ کنونیکال

سئو تکنیکال

اگر محتوای یکسانی در چندین صفحه سایت خود دارید - یا حتی در سایت های دیگر - ممکن است موتورهای جستجو گیج شوند. زیرا، اگر این صفحات محتوای یکسانی را نشان دهند، کدام یک باید بالاترین رتبه را داشته باشند؟ در نتیجه، ممکن است تمام صفحات با محتوای یکسان را در رتبه پایین تری قرار دهند.
متأسفانه، ممکن است بدون اینکه بدانید مشکل محتوای تکراری دارید. به دلایل فنی، URL های مختلف می توانند محتوای یکسانی را نشان دهند. برای یک بازدید کننده، این هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند، اما برای یک موتور جستجو فرق می کند وهمان محتوا را در یک URL دیگر می بیند.
خوشبختانه، یک راه حل در سئو تکنیکال برای این موضوع وجود دارد. با استفاده از تگ کنونیکال می توانید مشخص کنید که صفحه اصلی - یا صفحه ای که می خواهید در موتورهای جستجو رتبه بندی کنید چیست.

5. ایمن است

یک وب سایت که سئو تکنیکال آن انجام شده باشد یک وب سایت امن است. امروزه ایمن کردن وب سایت شما برای تضمین حریم خصوصی کاربران یک نیاز اساسی است. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای ایمن سازی وب سایت خود انجام دهید و یکی از مهم ترین کارها پیاده سازی HTTPS است.
HTTPS مطمئن می شود که هیچ کس نمی تواند داده هایی را که بین مرورگر و سایت ارسال می شود، رهگیری کند. بنابراین، برای مثال، اگر افراد وارد سایت شما شوند، اعتبار آنها امن است. برای پیاده سازی HTTPS در سایت خود به یک گواهی به اصطلاح SSL نیاز دارید. گوگل اهمیت امنیت را تصدیق می کند و بنابراین HTTPS را به یک سیگنال رتبه بندی تبدیل کرده است: وب سایت های امن بالاتر از معادل های ناامن قرار می گیرند.
در اکثر مرورگرها می توانید به راحتی بررسی کنید که آیا وب سایت شما HTTPS است یا خیر. در سمت چپ نوار جستجوی مرورگر خود، در صورت ایمن بودن، قفلی را مشاهده خواهید کرد. اگر کلمه  Not surce را می بینید، شما (یا توسعه دهنده شما) باید کاری انجام دهد.

6. داده ساختار یافته دارد

داده های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت، محتوا یا حتی کسب و کار شما را بهتر درک کنند. با داده های ساختاریافته می توانید به موتورهای جستجو بگویید، چه نوع محصولی را می فروشید یا چه دستورهایی را در سایت خود دارید. به علاوه، این فرصت را به شما می دهد تا انواع جزئیات را در مورد آن محصولات یا دستور العمل ها ارائه دهید.

7. دارای سایت مپ XML است

به عبارت ساده، سایت مپ XML لیستی از تمام صفحات سایت شما است. این به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می کند. با آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب در پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر انواع پست سفارشی دسته‌بندی می‌شود و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح برای هر صفحه است.
در حالت ایده آل، یک وب سایت نیازی به نقشه سایت XML ندارد. اگر ساختار پیوند داخلی داشته باشد که همه محتوا را به خوبی به هم متصل کند، ربات ها به آن نیاز نخواهند داشت. با این حال، همه سایت ها ساختار عالی ندارند و داشتن نقشه سایت XML هیچ ضرری ندارد. بنابراین ما همیشه توصیه می کنیم که یک سایت مپ XML در سایت خود داشته باشید.

8. وب سایت های بین المللی از hreflang استفاده می کنند

اگر سایت شما بیش از یک کشور یا کشورهایی را هدف قرار می دهد که در آنها به یک زبان صحبت می شود، موتورهای جستجو به کمک کمی نیاز دارند تا بفهمند به کدام کشورها یا زبانی که می خواهید دسترسی پیدا کنید. اگر به آنها کمک کنید، می توانند وب سایت مناسب منطقه خود را در نتایج جستجو به مردم نشان دهند.
تگ های Hreflang به شما در انجام این کار کمک می کند. شما می توانید برای یک صفحه تعریف کنید که برای کدام کشور و زبان در نظر گرفته شده است. این یک مشکل احتمالی محتوای تکراری را نیز حل می‌کند: حتی اگر سایت ایالات متحده و بریتانیا محتوای یکسانی را نشان دهند، Google می‌داند که برای منطقه دیگری نوشته شده است.

در این مقاله از ریچتک به برسی سئو تکنیکال و نکات فنی که برای بهینه سازی سایت موثر است پرداختیم. لطفا نظراتتون رو در بخش نظرات با ما در میون بگذارید.

02/01/17

فانوس دریایی گوگل(google lighthouse) چیست وچطور کار می کند؟

01/12/21

هوش مصنوعی جدید متا مشابه چت بات جی پی تی به واتساپ اضافه می شود!

01/12/18

شخصیت های جدید چت بات بینگ تا الگوبرداری از سلبریتی ها

01/12/14

چطور با کمک بازاریابی و تبلیغات در لینکدین کسب و کارمان دیده می شود؟

01/12/11

5استراتژی تبلیغات در بازی های موبایلی

01/12/06

10تا از بهترین افزونه های ChatGpt که به آن نیاز دارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دسته بندی ها:

اشتراک:



نظر بدهید




نظرات





پست های مرتبط

سئو یکی از مهم ترین راه های رساندن وب سایت به رتبه های بالای گوگل است. در ادامه مطلب با …

برسی دلایل ایندکس نشدن وب سایت و توضیح مفوم ایندکس

مهمترین عواملی که بر سرعت سایت شما تاثیر می گذارد| اهمیت سرعت صفحه| نحوه اندازه گیری سرعت صفحه

تعریف سندباکس| چرا سایت شما در رتبه بندی قرار نمی گیرد؟| چگونه دوره سندباکس را کاهش دهیم؟

تعریف صفحه فرود، تفاوت آن با صفحه ی اصلی و انواع لندینگپیج ها

معرفی مهمترین مواردی که باید در سایت فروشگاهی خود انجام دهید تا به بهینه سازی آن کمک کند

تگ کنونیکال برای مشخص کردن صفحه یا URL اصلی بین محتوای مشابه است....

لینک سازی و سئو خارجی برای افزایش رتبه سایت شما بسیار مفید خواند بود. با این حال مواردی مثل ساخت …

هدف سئو تکنیکال بهبود جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات در موتورهای جستجو است. ساختن …

فایل robots.txt مجموعه ای از دستورالعمل ها برای ربات ها است. این فایل در فایل های منبع اکثر وب سایت …

داشتن تقویم محتوایی باعث می شود که شما برنامه روزانه خود را بدانید و با برنامه ریزی منظم اهداف وب …

رپورتاژ آگهی روشی است که پست شما در وبلاگ دیگری به منظور ایجاد روابط منتشر می شود تا بازدید سایت …

کلمات کلیدی تاثیر بسیاری بر روی بهینه سازی و سئو وبسایت دارند. این کلمات می توانند رتبه و جایگاه سایت …

افزایش جایگاه سئو کار دشواری نیست و شما می توانید با اجرای تکنیک هایی که در ادامه به شما خواهیم …

در این مطلب قصد داریم که به ترفندهایی که در مقاله نویسی برای افزایش بازدید وب سایت انجام می شد، …

وظیفه الگوریتم دزد دریایی گوگل شناسایی محتوا و فایل هایی است که دارای حق کپی رایت بوده اما سایت های …

آگاهی از راه های تحقیق کلمات کلیدی سایت به شما کمک می کند تا جایگاه و رتبه بهتری را برای …

اعتبار دامنه مبنایی برای اندازه گیری اعتبار سایت محسوب می شود که با ابزار moz قابل اندازه گیری است مواردی …

سئو سایت خبری تفاوت هایی با سئو دیگر سایت ها دارد که در این مقاله به تفصیل به آن پرداخته …

گوگل لایت هاوس و تاثیر آن بر سئوی سایت





آینده شغلی خود را حرفه ای بسازید

ما معتقدیم سرنوشت و آینده در دستان شماست و زمان عنصر گرانبهایی است که نباید از آن غافل شد

همین حالا به ما بپیوندید