تقویم محتوا برنامه زمان بندی شده مکتوب برای فعالیت های شما مثل درج محصول، انتشار محتوا و یا بروز رسانی محتوای موجود در وب سایت یا شبکه های اجتماعی است که به شما کمک می کند بدون استرس و منظم فعالیت های خودتون رو در وب سایت یا شبکه های اجتماعی انجام بدید.
چرا تقویم محتوا مهم است؟
اگر شما یک وبلاگ سرگرمی دارید و گاه به گاه پستی در آن منتشر می کنید احتمالا احتیاجی به استراتژی تولید محتوا نداشته باشید.
اما اگر از بازاریابی محتوا برای رشد کسبوکار آنلاین خود استفاده میکنید، سازماندهی آن بسیار مهم است.
یک تقویم محتوایی تضمین می کند که تمام وظایف مرتبط با محتوای شما واقعاً انجام می شوند.
اگر برنامه تولید محتوای منظمی نداشته باشید احتمال اینکه انتشار مقاله یا بروزرسانی مشخصات یک محصول را فراموش کنید وجود دارد.
عناصر کلیدی یک تقویم محتوا
ابزارهایی برای ایجاد بازاریابی محتوا وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد اما بازاریابی محتوا باید ساده باشد تا کار را برای شما و تیمتان آسان کند.
ساده ترین روش برای ایجاد تقویم محتوایی استفاده از نرم افزار اکسل یا ابزار google shit است.
عنوان
هدف اصلی ایجاد استراتژی محتوا این است که عناوین مقالاتی که قصد دارید بر روی آن کار کنید را مشخص کنید. برخی از وبلاگ ها ممکن است عناوین یک سال خود را مشخص کرده باشند و بعضی وبلاگ نویسان مستقل هم ممکن است برنامه ی روز آینده خود را هم ندانند.
تقویم محتوا تبلیغاتی
در برنامه استراتژی تبلیغاتی مشخص می کنید که چه زمانی ایمیل مارکتینگ انجام دهید، چه زمانی پستی در اینستاگرام منتشر شود و...
نیاز نیست حتما تقویم تبلیغاتی خود را جدا از تقویم محتوایی بنویسید اما این کار به شما کمک می کند برنامه ای مجزا و منظم تر داشته باشید.
ایده ها
ایده ها را به بخشی اختصاص دهید که هنوز فعالیت مستمر و منظمی برای آن در نظر نگرفته اید و می خواهید برای آینده روی این موضوعات کار کنید. شما بعد از این می توانید برنامه ریزی دقیقی برای ایده های جدید خود داشته باشید.
نوشتن ایده هایی که به ذهنتان می رسد به شما کمک می کند که این ایده ها را فراموش نکنید و برنامه ای دقیق برای آن ها بچینید.
استفاده از ابزار تقویم محتوا
ابزارهایی وجود دارند که به طور خاص برای ایجاد، مدیریت و همکاری درنقشه محتوای شما وجود دارند.
بسته به میزان محتوایی که منتشر می کنید و این که تیم شما چقدر بزرگ است، ممکن است بخواهید روی نرم افزار بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کنید.
چند نمونه از ابزار های تقویم محتوا
notion
فضای کاری همه کاره برای یادداشت ها، وظایف، ویکی ها و پایگاه های داده شما.
Google sheets
احتمالاً محبوب ترین گزینه برای اکثر افراد و تیم های کوچک است. رایگان و برای همکاری خوب، اما برای راه اندازی نیاز به کار دارد.
Excel
یک نرم افزار جدول بندی شده که بسیار برای برنامه ریزی مناسب است فضای google sheet و اکسل شبیه هم است.
Google calender
اگر مستقل کار می کنید، Google Calendar به تنهایی ممکن است برای شما کافی باشد.
Coschedule
برنامه ها از یک تقویم عنوان با دسترسی 1 نفره تا یک مجموعه بازاریابی کاملاً ویژه برای شرکت های بزرگ متغیر است.
Loomly
شامل راهنماهای تعاملی برای ایجاد پست های وبلاگ، پست های رسانه های اجتماعی خودکار و موارد دیگر است.
Editorial calender
افزونه های وردپرس: ساده، کشیدن و رها کردن، و رایگان. با این حال، به زمانی بستگی دارد که شما برای پستها در وردپرس برنامه ریزی کردهاید – که ممکن است برای همه مناسب نباشد.
Basecamp, Trello, Slack, and Asana
طراحی شده به عنوان مدیریت پروژه و ابزار ارتباطی به جای پنل محتوا، هر یک از این سه می تواند برای اهداف مدیریت استفاده شود. و با کمی خلاقیت می توانید از آنها به عنوان برنامه ریزی محتوا نیز استفاده کنید.
نحوه ایجاد یک تقویم محتوا در انواع پلتفرم ها
مرحله اول: فهرستی از ایده های محتوایی خود تهیه کنید. اگر در مورد موضوعات مختلفی می نویسید، ممکن است به دسته بندی آنها در حین رفتن کمک کند. اما شما فقط می توانید آنها را فهرست کنید.
مرحله 2: در مورد تعداد دفعات انتشار تصمیم بگیرید. این فرکانس به استراتژی محتوای خاص شما بستگی دارد. اگر در حال ایجاد یک تقویم رسانه های اجتماعی بیشتر هستید، ممکن است چندین پست در روز منتشر کنید. اما اگر برای وبلاگ باشد، می توانید فقط 3-4 پست در ماه منتشر کنید.
مرحله شماره 3: از فهرست ایده های محتوا برای تکمیل تاریخ های خود، با توجه به دفعاتی که به تازگی تعیین کرده اید، استفاده کنید.
هر بخش از فرآیند را برنامه ریزی کنید
بیشتر تقویمهای محتوا فقط شامل عنوان پست و تاریخ انتشار آن میشوند. اما اگر پروژههای بزرگ تر یا پیچیده تری را منتشر میکنید، ممکن است بخواهید تمام مراحل فرآیند تولید محتوا را در تقویم خود برنامهریزی کنید.
و بر خلاف یک پست لیست، محتوای مبتنی بر تحقیق نیاز به کار زیاد و افراد زیادی دارد. و در برخی موارد، کار باید به "سبک خط مونتاژ" انجام شود. به عبارت دیگر: یک عنصر نمی تواند شروع شود تا زمانی که عنصر قبلی 100٪ کامل شود.
واضح است که ما نمیتوانیم این نمودارها را بسازیم تا زمانی که دادهها وارد شوند. بنابراین «جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها» باید قبل از طراحی برنامه ریزی شود.
به ویژه اگر با یک تیم کار می کنید مهم است. با یک تیم، شما افراد مختلفی دارید که مسئول بخشهای مختلف یک محتوا هستند. برنامه ریزی تاریخ های مهم برای هر مرحله از قبل می تواند به شما کمک کند در مسیر درست بمانید.
در اینجا نحوه انجام آن آمده است:
مرحله 1: فهرستی از هر نوع محتوایی را که منتشر می کنید بنویسید. بیشتر اوقات ممکن است مقالات کوتاه نظری را منتشر کنید، اما زمانی که مطالعات بزرگتری را منتشر می کنید، ممکن است گردش کار کاملاً متفاوت باشد. اگر در قالب های مختلف (مانند ویدیو و پادکست) صحبت می کنید، توصیه می کنم آن را نیز یادداشت کنید.
مرحله 2: هر یک از انواع محتوا را به مراحلی که برای ایجاد آن طی می کند تقسیم کنید. برای مثال، فرآیند ایجاد پست وبلاگ معمولی شامل چهار مرحله است: تحقیق کلمات کلیدی، طرح کلی، نوشتن خود محتوا و طراحی.
در حالی که برای ویدیوها، روند به این صورت است: پیدا کردن موضوع، نوشتن یک فیلمنامه، فیلمبرداری از ویدیو، ویرایش محتوا و اضافه کردن گرافیک.
مرحله 3: هر مرحله را به تقویم خود اضافه کنید. اگر تیمی دارید، نام فردی که مسئولیت تکمیل آن را دارد در کنار هر مرحله ذکر کنید.
محتوای قدیمی را بروز نگه دارید
از تقویم های محتوایی می توان خیلی بیشتر از زمان بندی انواع مختلف محتوا استفاده کرد. بسیار مهم است که محتوای خود را تازه نگه دارید. بنابراین برای قطعاتی که ویرایش آنها آسان است (مانند پست های وبلاگ) باید به روز رسانی های آینده را در تقویم خود قرار دهید.
گاهی اوقات محتوای قدیمی تر میتواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. بریتنی مولر دریافت که حذف فهرست 75 درصد از محتوای Moz در واقع ترافیک کلی جستجوی آنها را افزایش می دهد.
کارهای خارج از سایت خود را نیز برنامه ریزی و تبلیغ کنید. هر زمان که یک پست مهمان، مصاحبه پادکست، گفتگوی زنده یا هر نوع تبلیغ خارج از سایت انجام می دهید، آن را نیز در استراتژی چیدن محتوا خود قرار دهید.
در این مقاله از ریچتک سعی شد که شمار رو با تقویم محتوا آشنا کنیم و یسری از ابزار که برای نوشتن استراتژی محتوا به شما کمک می کنه رو به شما معرفی کنیم. لطفا نظراتتون رو با ما در بخش نظرات در میون بذارید.