تگ کنونیکال چیست؟





تگ کنونیکال چیست؟راهنمای ساده برای مبتدیان

تگ های کنونیکال اتفاق تازه ای نیستند در سال 2009 گوگل، ماکروسافت و یاهو با هدف جلوگیری از تولید محتوای تکراری با هم متحد شدند. یک تگ متعارف (rel=“canonical”) قطعه‌ای از کد HTML است که نسخه اصلی را برای صفحات تکراری و مشابه تعریف می کند. بنابراین اگر محتوای تکراری یا url مشابه هم دارید باید از تگ کنونیکال استفاده کنید تا ربات های خزنده متوجه بشوند کدام صفحه را اول ایندکس کنند.

در این مقاله از ریچتک به برسی تگ کنونکیال و کاربرد آن می پردازیم.

تگ های کنونیکال چگونه به نظر می رسند؟

تگ های Canonical از نحوه  ساده و سازگار استفاده می کنند و در بخش <head> یک صفحه وب قرار می گیرند:
<link rel="canonical" href="https://example.com/sample-page/" />
معنی هر قسمت از کد:
link rel=“canonical”: لینک موجود در این تگ نسخه اصلی (کانونیکال) این صفحه است.
 href="https://example.com/sample-page/": نسخه متعارف را می‌توانید در این URL پیدا کنید.

چرا تگ های کنونیکال برای سئو مهم هستند؟

گوگل محتوای تکراری را دوست ندارد و محتوای تکراری باعث میشود بودجه خزیدن شما کم شود یا اینکه دوصفحه مشابه شما با هم وارد رقابت شوند.اینجاست که تگ کنونیکال به کار می آید.
این که شما فقط به گوگل متکی باشید گزینه خوبی نیست چون ممکن صفحه ای را بالا بیاورد که آن صفحه مد نظر شما نباشد.

استفاده از تگ کنونیکال با توجه به نداشتن محتوای تکراری

استفاده از تگ کنونیکال برای url

یکی از عوامل اصلی محتوای تکراری URL تکراری است. شاید شما صفحاتی با موضوع مشابه نداشته باشید اما گوگل URL را می خزد و تشابه URL نیاز به استفاده از تگ کنونیکال دارد.

یعنی example.com/product با example.com/product?  صفحات متفاوت محسوب میشوند حتی اگر محتوای داخل آنها مشابه باشد.
برای مثال، Brown Bag Clothing پیراهن می فروشد. این نشانی اینترنتی صفحه دسته اصلی آنهاست:


https://www.bbclothing.co.uk/en-gb/clothing/shirts.html

اگر فقط برای پیراهن های XL فیلتر کنید، یک پارامتر به URL اضافه می شود:

https://www.bbclothing.co.uk/en-gb/clothing/shirts.html?Size=XL

اگر فقط پیراهن‌های آبی را فیلتر کنید، پارامتر دیگری اضافه می‌شود:

https://www.bbclothing.co.uk/en-gb/clothing/shirts.html?Size=XL&color=Blue

اینها همه صفحات مجزا از نظر گوگل هستند، حتی اگر محتوا فقط کمی متفاوت باشد.

اما این فقط سایت های تجارت الکترونیک نیستند که قربانی محتوای تکراری می شوند.

در اینجا برخی دیگر از دلایل رایج محتوای تکراری وجود دارد که برای همه انواع وب سایت ها اعمال می شود:
داشتن URL های پارامتری برای پارامترهای جستجو (به عنوان مثال، example.com؟q=search-term)
داشتن URL های پارامتری برای شناسه های جلسه (به عنوان مثال، https://example.com?sessionid=3)
داشتن نسخه‌های قابل چاپ جداگانه از صفحات (به عنوان مثال، example.com/page و example.com/print/page)
داشتن URL های منحصر به فرد برای پست های تحت دسته های مختلف (به عنوان مثال، example.com/services/SEO/ و example.com/specials/SEO/)
داشتن صفحات برای انواع مختلف دستگاه (مانند example.com و m.example.com)
داشتن نسخه های AMP و غیرAMP از یک صفحه (به عنوان مثال، example.com/page و amp.example/page)
ارائه همان محتوا در انواع غیرwww و www (به عنوان مثال، http://example.com و http://www.example.com)
ارائه همان محتوا در انواع غیرhttp و https (به عنوان مثال، http://www.example.com و https://www.example.com)
ارائه همان محتوا با و بدون اسلش های انتهایی (به عنوان مثال، https://example.com/page/ و http://www.example.com/page)
ارائه همان محتوا در نسخه‌های پیش‌فرض صفحه مانند صفحات فهرست (به عنوان مثال، https://www.example.com/، https://www.example.com/index.htm، https://www.example. com/index.html، https://www.example.com/index.php، https://www.example.com/default.htm، و غیره)
ارائه همان محتوا با و بدون حروف بزرگ (به عنوان مثال، https://example.com/page/ و http://www.example.com/Page/)

در این مواقع، استفاده صحیح از تگ های کنونیکال بسیار مهم است.

علاوه بر این، مشکلات محتوای تکراری بین دامنه نیز یک چیز است. با لینک دهی داخلی مقاله یا صفحه ای که برای شما در اولویت است را مشخص کنید به طور مثال شما 3 صفحه با کلیدواژه و محتوای تکراری دارید صفحه ای که در اولویت است به آن تگ کنونیکال دهید، مورد دوم به اولویت اول لینک داخلی می دهد و مورد سوم به مورد دوم.

اصول استفاده از تگ کنونیکال

اصول استفاده از تگ کنونیکال

پیاده سازی تگ های کنونیکال به آن سختی ها که فکر می کنید نیست. پنج روش طلایی پیاده سازی تگ کنونیکال را به شما معرفی می کنیم.

قانون شماره 1: از URL های مطلق استفاده کنید

جان مولر از گوگل بیان می‌کند که بهترین کار این است که از مسیرهای نسبی با عنصر پیوند rel=“canonical” استفاده نکنید.

شما می توانید از هر کدام استفاده کنید، اما من توصیه می کنم از URL های مطلق استفاده کنید تا مطمئن شوید که به درستی تفسیر شده اند.

بنابراین باید از ساختار زیر استفاده کنید:

<link rel="canonical" href="https://example.com/sample-page/" />

در مقابل این یکی:

<link rel=“canonical” href="/sample-page/” />

قانون شماره 2: از URL های کوچک استفاده کنید

از آنجایی که گوگل ممکن است URL های بزرگ و کوچک را به عنوان دو URL متفاوت در نظر بگیرد، ابتدا مطمئن شوید که URL های کوچک را روی سرور خود اجباری کرده اید و سپس از URL های کوچک برای تگ های کنونیکال خود استفاده کنید.

قانون شماره 3: از نسخه صحیح دامنه استفاده کنید (http , https)

اگر به SSL تغییر داده اید، مطمئن شوید که هیچ نشانی اینترنتی غیر SSL (به عنوان مثال HTTP) را در تگ های متعارف خود اعلام نکنید. انجام این کار از نظر تئوری می تواند منجر به سردرگمی و نتایج غیرمنتظره شود. اگر در یک دامنه امن هستید، مطمئن شوید که از نسخه زیر URL خود استفاده می کنید:

<link rel="canonical" href="https://example.com/sample-page/" />

به عنوان مخالف:

<link rel="canonical" href="http://example.com/sample-page/" />


قانون شماره 4: از تگ های کنونینیکال مرجع خود استفاده کنید

جان مولر از گوگل می گوید که اگرچه اجباری نیست، اما تگ های کنونیکال ارجاعی توصیه می شوند

حتی اگر یک صفحه دارید، گاهی اوقات تغییرات مختلفی از URL وجود دارد که می تواند آن صفحه را بالا ببرد. به عنوان مثال، با پارامترهای در پایان، شاید با حروف کوچک بزرگ یا www و بدونwww. همه این موارد را می توان با یک تگ rel canonical پاکسازی کرد.

قانون شماره 5: از یک تگ کنونیکال در هر صفحه استفاده کنید

اگر صفحه دارای چندین تگ متعارف باشد، گوگل هر دو را نادیده می گیرد.

در موارد چند اعلان rel=canonical، گوگل احتمالاً تمام نکات rel=canonical را نادیده می گیرد.
نحوه پیاده سازی canonicals.


5 روش شناخته شده برای تعیین URL های کنونیکال

تگ HTML (rel=canonical)
هدر HTTP
نقشه سایت
تغییر مسیر 301*
لینک های داخلی

1. تنظیم کنونیکال با استفاده از تگ های HTML rel=“canonical”.

استفاده از تگ rel=canonical ساده ترین و واضح ترین راه برای تعیین URL متعارف است.

به سادگی کد زیر را به بخش <head> هر صفحه تکراری اضافه کنید:

<link rel="canonical" href="https://example.com/canonical-page/" />

مثال
بیایید بگوییم که شما یک وب سایت تجارت الکترونیک دارید که تی شرت می فروشد. شما می‌خواهید که https://yourstore.com/tshirts/black-tshirts/ URL متعارف باشد، حتی اگر محتوای آن صفحه از طریق آدرس‌های اینترنتی دیگر (به عنوان مثال، https://yourstore.com/offers/black-tshirts/) قابل دسترسی باشد.

به سادگی تگ متعارف زیر را به هر صفحه تکراری اضافه کنید:

<link rel="canonical" href="https://yourstore.com/tshirts/black-tshirts/" />

توجه داشته باشید که اگر از CMS استفاده می‌کنید، نیازی نیست که کد صفحه خود را به هم بزنید. راه آسان تری وجود دارد
تنظیم تگ های متعارف در وردپرس:
Yoast SEO را نصب کنید و تگ های متعارف خود مرجع به طور خودکار اضافه می شوند. برای تنظیم استانداردهای سفارشی، از بخش «پیشرفته» در هر پست یا صفحه استفاده کنید.
تنظیم تگ های متعارف در Shopify:
Shopify به طور پیش فرض URL های متعارف خود مرجع را برای محصولات و پست های وبلاگ اضافه می کند. برای تنظیم URL های متعارف سفارشی، باید فایل های الگو (.liquid)را مستقیماً ویرایش کنید.

این تاپیک اطلاعاتی در مورد نحوه انجام این کار دارد.
تنظیم تگ های متعارف در Squarespace:
Squarespace نیز به طور پیش فرض URL های خودارجاعی را اضافه می کند. اما، همانطور که در مورد Shopify وجود دارد، اگر می خواهید یک URL متعارف سفارشی اضافه کنید، باید کد را مستقیماً ویرایش کنید.

2. تنظیم متعارف در هدر HTTP

تنظیم کنونیکال در هدر http

برای اسنادی مانند PDF، هیچ راهی برای قرار دادن تگ هی کنونیکال در سرصفحه صفحه وجود ندارد زیرا بخش <head>  صفحه وجود ندارد. در چنین مواردی، باید از هدرهای HTTP برای تنظیم قوانین متعارف استفاده کنید. همچنین می توانید از یک canonical در هدرهای HTTP در صفحات وب استاندارد استفاده کنید.

مثال
تصور کنید که ما یک نسخه PDF از این پست وبلاگ ایجاد می کنیم و آن را در زیر پوشه وبلاگ خود (ahrefs.com/blog/*). میزبانی می کنیم.

3. تنظیم canonical در نقشه سایت

گوگل بیان می کند که صفحات غیر متعارف نباید در نقشه سایت گنجانده شوند. فقط URL های متعارف باید فهرست شوند. به این دلیل که گوگل صفحات فهرست شده در نقشه سایت را به عنوان استانداردهای پیشنهادی می بیند.

با این حال، آنها همیشه URL ها را در نقشه سایت به عنوان متعارف انتخاب نمی کنند.

ما تضمین نمی کنیم که URL های نقشه سایت را کنونیکال در نظر بگیریم، اما این یک راه ساده برای تعریف متعارف برای یک سایت بزرگ است، و نقشه های سایت راه مفیدی هستند برای اینکه به گوگل بگویید کدام صفحات را در سایت خود مهم تر می دانید.

4. تنظیم canonical با تغییر مسیر 301

زمانی که می خواهید ترافیک را از یک URL تکراری و به نسخه معمولی منحرف کنید، از تغییر مسیرهای 301 استفاده کنید.

مثال
فرض کنید صفحه شما در این URL ها قابل دسترسی است:

example.com
example.com/index.php
example.com/home/
یک URL را به عنوان کنونیکال انتخاب کنید و سایر URL ها را به آنجا هدایت کنید.

شما باید همین کار را برای نسخه های امن HTTPS/HTTP و www/non-www سایت خود انجام دهید. یک نسخه متعارف را انتخاب کنید و بقیه را به آن نسخه هدایت کنید.

به عنوان مثال، نسخه متعارف ahrefs.com  بدون https www  است (https://ahrefs.com) URL های زیر به آنجا هدایت می شوند:
http://ahrefs.com/
http://www.ahrefs.com/
https://www.ahrefs.com/

5.    پیوندهای داخلی

نحوه پیوند شما از یک صفحه به صفحه دیگر در سراسر سایت یک سیگنال متعارف است.

هرچه با همه این سیگنال ها سازگارتر باشید، تعیین URL معمولی ترجیحی شما برای موتورهای جستجو آسان تر خواهد بود. همانطور که جان اشاره کرد، گوگل همچنین HTTPS را بر URL های HTTP و URL های زیباتر ترجیح می دهد.

 

 

 

01/11/17

تولید محتوا با هوش مصنوعی ChatGPT

01/11/16

چت جی پی تی(Chat GPT) چیست؟ شگفتی در نسل جدید هوش مصنوعی

01/11/13

چطور با تبلیغات کلیکی کسب درآمد کنیم؟

01/11/10

6 نمونه طراحی کمپین تبلیغاتی خلاقانه که باید بشناسید

01/11/08

طراحی سایت غرب تهران

01/11/06

کمپین تبلیغاتی دیجیتال چیست؟ 5 راز موفقیت کمپین تبلیغاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دسته بندی ها:

اشتراک:



نظر بدهید




نظرات





پست های مرتبط

سئو یکی از مهم ترین راه های رساندن وب سایت به رتبه های بالای گوگل است. در ادامه مطلب با …

برسی دلایل ایندکس نشدن وب سایت و توضیح مفوم ایندکس

مهمترین عواملی که بر سرعت سایت شما تاثیر می گذارد| اهمیت سرعت صفحه| نحوه اندازه گیری سرعت صفحه

تعریف سندباکس| چرا سایت شما در رتبه بندی قرار نمی گیرد؟| چگونه دوره سندباکس را کاهش دهیم؟

تعریف صفحه فرود، تفاوت آن با صفحه ی اصلی و انواع لندینگپیج ها

معرفی مهمترین مواردی که باید در سایت فروشگاهی خود انجام دهید تا به بهینه سازی آن کمک کند

تگ کنونیکال برای مشخص کردن صفحه یا URL اصلی بین محتوای مشابه است....

لینک سازی و سئو خارجی برای افزایش رتبه سایت شما بسیار مفید خواند بود. با این حال مواردی مثل ساخت …

هدف سئو تکنیکال بهبود جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات در موتورهای جستجو است. ساختن …

فایل robots.txt مجموعه ای از دستورالعمل ها برای ربات ها است. این فایل در فایل های منبع اکثر وب سایت …

داشتن تقویم محتوایی باعث می شود که شما برنامه روزانه خود را بدانید و با برنامه ریزی منظم اهداف وب …

رپورتاژ آگهی روشی است که پست شما در وبلاگ دیگری به منظور ایجاد روابط منتشر می شود تا بازدید سایت …

کلمات کلیدی تاثیر بسیاری بر روی بهینه سازی و سئو وبسایت دارند. این کلمات می توانند رتبه و جایگاه سایت …

افزایش جایگاه سئو کار دشواری نیست و شما می توانید با اجرای تکنیک هایی که در ادامه به شما خواهیم …

در این مطلب قصد داریم که به ترفندهایی که در مقاله نویسی برای افزایش بازدید وب سایت انجام می شد، …

وظیفه الگوریتم دزد دریایی گوگل شناسایی محتوا و فایل هایی است که دارای حق کپی رایت بوده اما سایت های …

آگاهی از راه های تحقیق کلمات کلیدی سایت به شما کمک می کند تا جایگاه و رتبه بهتری را برای …

اعتبار دامنه مبنایی برای اندازه گیری اعتبار سایت محسوب می شود که با ابزار moz قابل اندازه گیری است مواردی …

سئو سایت خبری تفاوت هایی با سئو دیگر سایت ها دارد که در این مقاله به تفصیل به آن پرداخته …





آینده شغلی خود را حرفه ای بسازید

ما معتقدیم سرنوشت و آینده در دستان شماست و زمان عنصر گرانبهایی است که نباید از آن غافل شد

همین حالا به ما بپیوندید