
صاحبان برند و افراد امروزه علاقه مند به دیده شدن و مطرح شدن نامشان در فضای مجازی هستند. رسیدن به خوش نامی راحت نیست و یکی از راه های رسیدن به نقطه گوش دادن یا همان سوشال لیسنینگ است.
امروزه همه صاحبان کسب و کارهای دیجیتال و صاحبان برند در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام ، توئیتر، لینکدین و ... فعالیت دارند برای رشد در فضای مجازی باید به مخاطبان خود گوش کنید.
با گوش دادن به آنها از بین حرف هایی که می زنند، انتقادها، پیشنهادها، تعریف و تمجیدها و سوالاتی که از شما می پرسند، متوجه نقاط قوت و ضعف کار خود می شوید.
در این مقاله قصد داریم به بیان مطالبی در زمینه سوشال لیسنینگ بپردازیم. اینکه چرا سوشال لیسنینگ اهمیت دارد و با استفاده از چه ابزارهایی می توان این کار را انجام داد.
سوشال لیسنینگ (social listening ) چیست؟
اینترنت و شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم کرده اند تا ارتباط با مشتریان راحت تر و سریع تر انجام شود. شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام نقش مهمی در این موضوع دارند.
سوشال لیسنینگ(social listening ) یا گوش دادن بهترین روش برای دریافت نظرات کاربران شبکه های اجتماعی است.
گوش دادن به مخاطبان در شبکه های اجتماعی به شما کمک میکند تا نظرات سایر رقبا را درباره برندتان در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، ضمن ارزیابی آنها پاسخگو انتقادات و پیشنهادات باشید.
لیسنیگ مارکتینگ به شما کمک می کند تا طبق نیاز مشتریان تولید محتوا کنید و متناسب با سلیقه و خواسته مشتریان پاسخگوی آنها باشید.
در واقع سوشال لیسنینگ با مکالمه، دیدن نظرات، منشن کردن به تحلیل نظرات در شبکه های اجتماعی می پردازد.
با این فرآیند ذهنیت لازم برای استفاده از فرصت های موجود و ایجاد تیم های دیجیتال مارکتینگ حرفه ای در راستای تامین نیازهای مخاطب واقعی فراهم می شود.
چرا لیسنیگ مارکتینگ مهم است؟
◼پیش بینی فعالیت های سایر رقبا با کمک سوشال لیسنینگ
فعالیت های یک برند یا کسب و کار در فضای مجازی و نظرات مشتریان در مورد آن برند و خدماتش علاوه بر اینکه به آن برند کمک می کند، به شما بعنوان رقیب او هم کمک بسزایی می کند. در واقع شما با تحت نظر داشتن نظرات کاربران درباره محصولات رقبا می توانید اقدامات بعدی آنها را پیش بینی و از نزدیک دنبال کنید.
از طرفی گوش دادن به شبکه های اجتماعی کمک می کنید متوجه شوید رقبا چه وضعیتی در بازار دارند! از برنامه های بعدی آنها مطلع شده و حتی از کمپین ها و رونمایی های جدیدشام قبل از موعد اعلام شده مطلع خواهید شد.
◼سوشال لیسنیگ نقاط قوت و ضعف شما را یادآوری می کند!
کامنت های کاربران و پاسخ هایی که در مکالمات هم می دهند در شبکه های اجتماعی کلید اصلی پاسخ به سوالات شما هست. برای جلو زدن از رقبا بهترین روش بررسی این منبع اطلاعاتی(کامنت های کاربران) در شبکه های اجتماعی می باشد.
◼ارتباط مستقیم با کاربران از طریق سوشال لیسنینگ
آمارها نشان می دهد اکثر کاربران علاقه دارند که به طور مستقیم با برند ارتباط داشته ، سوال کنند، مکالمه داشته باشند. این ارتباط مستقیم با کاربران به برند ثابت می کند که تبلیغات، محتواهای منتشر شده، روش بازاریابی و ... موفق بوده است یا نه!
◼شناسایی نیاز مشتریان از طریق سوشال لیسنینگ
با تحلیل مکالمات کاربران و شناسایی نیازهای مشتریان متوجه خواهید شد که با تولید و ارائه محصولات طبق خواسته مشتری براحتی پاسخگوی نیازهای مشتریان خواهید بود. در کنار این مورد، می توانید نقاط ضعف خود را شناخته در راستای بهبود آن ها تلاش کنید.
◼پیشگیری از بازخوردهای منفی و بحران ها با کمک سوشال لیسینگ
زمانیکه مخاطبان بازخوردهای خوبی به محتواهای شما دارند همه چیز تحت کنترل شماست و نیازی به اقدام خاصی نیست؛ اما بلافاصله با مشاهده اولین بازخورد منفی درباره برند یا محصولتان سریع اقداماتی برای رفع و رجوع آن انجام دهید.
اگر در شبکه های اجتماعی پستی که باب میل مخاطب نبوده منتشر کردید آن را حذف و عذرخواهی کنید.
ابزارهای مانیتورینگ شبکه های اجتماعی
ابزارهای سوشال لیسنینگ به شما کمک می کند تا در شبکه های اجتماعی مکالمات مرتبط با توجه به کلمه کلیدی مد نظر شما را جستجو کرده و آنها را بازیابی می کند.
با کمک ابزارهای سوشال لیسنینگ می توانید ناظر برند خود باشید و در زمان خود هم صرفه جویی کنید.
ابزارهای سوشال لیسنینگ فقط داده هایی که مورد پسند کاربران باشد را نمایش می دهد اما به پست ها و پیام های خصوصی دسترسی ندارند.
ابزارهای مانیتورینگ شبکه های اجتماعی براساس برخی معیارها crawl می کنند. از جمله این معیارها تاریخ، مکان، اسپم و اشاره های تکراری.
ابزارهای ایرانی سوشال لیسنینگ
✔نیوزباکس
✔دیتاک
✔کاوان
✔زلکا
ابزارهای خارجی سوشال لیسنینگ
✔Awario
✔Tweetdeck
✔Mention
✔Keyhole
✔brandwatch
مقالات مرتبط:
چطور با کمک بازاریابی و تبلیغات در لینکدین کسب و کارمان دیده می شود؟
سخن پایانی
بدلیل اینکه امروزه بسیاری از فعالیتهای کسب و کارها در بستر شبکه های اجتماعی انجام می شود و کاربران شما درباره محصولات شما صحبت خواهند کرد.
سوشال لیسنینگ(لیسنینگ مارکتینگ) سریع ترین راه برای رصد کردن مشتریان محصولاتتان می باشد. می توانید از این طریق آنها را تحلیل کنید و گوش شنوایی همیشگی برای آنها باشید.
مشتریان وقتی بدانند گوش شنوایی دارند نظرات خود را براحتی بیان می کنند، شما از این طریق از خواسته های آنها مطلع شده و با سبک و سلیقه آنها آشنا خواهید شد.
با بهره مند شدن از ابزارهای سوشال لیسنینگ می توانید در جهت بهبود تصویر ذهنی مخاطبان از برندتان قدم بردارید.
در این مقاله از وب سایت ریچتک با سوشال لیسنینگ آشنا شدیم. شما هم نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.