9فاکتور مهم رتبه بندی و سئو سایت در سال 2023





برای بهینه سازی و رتبه بندی سایت بخصوص در مشاغل آنلاین معیارها و فاکتورهای سئو سایت و استفاده درست از آنها برای نتیجه گرفتن اهمیت زیادی دارد. 

شناخت فاکتورهای رتبه بندی سایت به این دلیل که با ایجاد کم ترین تغییر در سئو سایت به طور مثال تحقیق کلمات کلیدی ممکن است با افت رتبه سایت مواجه شوید اهمیت زیادی دارد.

 افت سئو سایت کاهش ورودی سایت و کاربران را به همراه خواهد داشت و با کم شدن بازدیدکنندگان سایت فروش سایت هم کم خواهد شد. 

گوگل برای سئو و بهینه سازی سایت فاکتورهایی را تعریف کرده است که در این مقاله قصد داریم به مهم ترین آنها بپردازیم. 

فاکتورهای رتبه بندی سایت

مهم ترین فاکتورهای سئو سایت 

فاکتورهای سئو داخلی 

◼تولید محتوای سئو شده با کلمات کلیدی هدف: 

✔تولید محتوای تازه، نو و غیر تکراری  

✔استفاده از کلمات کلیدی تک کلمه ای یا دو کلمه ای و کلمات مرتبط با هدف 

◼استفاده و جایگزینی مناسب کلمه کلیدی:

بعد از تعیین کلمات کلیدی اینکه این کلمات را در کدام بخش از محتوا قرار دهید اهمیت زیادی دارد. در ادامه بخش هایی از محتوا که لازم است از کلمات کلیدی استفاده کنید بیان شده است.

فاکتورهای سئو

تگ عنوان: تگ عنوان (meta tag) بخشی است که عنوان محتوای شما را در گوگل نشان می دهد. نیاز است حتما در تگ عنوان از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید که هم گوگل و هم کاربران درک بهتری از موضوع محتوای شما داشته باشند. 

توضیحات متا(meta description): توضیحی که بعد از تگ عنوان در جستجوی گوگل نشان داده می شود . توضیح متا، توضیحی مختصر از محتوای شما برای کاربر میباشد و او را برای کلیک روی آن ترغیب می کند. 

تیتر H2: به هدینگ ها(سر تیترهای) موجود در محتوا گفته می شود که متن را به چندین قسمت تقسیم می کند. یکی از قسمت هایی که می توانید از کلمات کلیدی اصلی استفاده کنید همین سرتیترهاست. به کار بردن سرتیترh2 اطلاعات بیشتری به کاربر می دهد.  

پیوند یکتا(url): پیوند یکتا باید شامل کلمه کلیدی اصلی به همراه یک یا چند کلمه باشد. وجود کلمه کلیدی اصلی در پیوند یکتا موجب رتبه بندی بهتر وب سایت می شود. 

استفاده کلمه کلیدی درون محتوا:یکی از راحت ترین و نرمال ترین راه ها استفاده از کلمات کلیدی اصلی داخل متن محتوای می باشد البته بهتر است کلمه کلیدی اصلی در 100 کلمه اول حتما بکار رفته باشد.

فاکتورهای رتبه بندی سایت- سئو و بهینه سازی

◼تولید محتوا براساس جستجوی کاربران در گوگل: 

گوگل برای شناسایی محتوای با کیفیت بازخورد کاربران را بررسی می کند و با استفاده از الگوریتم های رتبه بندی و معیار EAT سایت ها را رتبه بندی می کند.

معیار EAT شامل به مورد زیر می شود:

تخصص(Expertise): این عبارت میزان تخصص و کیفیت سایت را ارزیابی می کند.

اعتبار(Authority): این شاخص بررسی می کند که آیا سایت شما میزان اعتبار لازم برای پاسخگویی به سوالات کاربران ورودی سایت را دارد یا نه.

اعتماد(Trustworthiness): معیار اعتماد میزان خاطر جمعی و قابل اعتماد بودن محتوای منتشر شده در سایت را بررسی می کند. 

بخوانید:

راه های تحقیق کلمات کلیدی سایت 

کلمات کلیدی چه تاثیری در سئو دارند؟

بهینه سازی تصاویر- سئو سایت

◼بهینه سازی و سئو تصاویر استفاده شده در سایت: 

✔استفاده تصاویر با فرمت مناسب (webp)

✔استفاده از تصاویر با حجم کم 

تصاویر بزرگ و با حجم زیاد موجب کند شدن سرعت سایت و تاثیر منفی در سئوی سایت دارد. گوگل اغلب سایت هایی که سرعت لود بالایی دارند را به کاربران پیشنهاد می کند. پس نیاز است تصاویری که در محتوای سایت استفاده می کنید حجم مناسبی داشته باشد. 

✔استفاده از متن جایگزین(تگ ALT) در تصاویر  

تگ alt در تصاویر موجب می شود اگر تصاویر به هر دلیلی روی سایت لود نشد، متن جایگزین اطلاعاتی راجع به تصویر به کاربر بدهد. 

فاکتورهای رتبه سایت- سئو خارجی

فاکتورهای سئو خارجی 

بهبود بک لینک ها:با لینک دادن مطلب به بخشی دیگر از سایت می توانید رتبه بهتری بدست آورید. استفاده از بک لینک ها برای معرفی برند شما به مخاطبان بسیار موثر است و کاربران با جستجو در گوگل نام برند شما را می بینند. 

در به کاربردن بک لینک ها لازم است مواردی رعایت شود:

بک لینک هایی که دریافت می کنید از سایت های مرتبط باشد.

سایتی که بک لینک را ایجاد کرده است از اعتبار دامنه کافی برخوردار باشد. 

قسمتی از سایت که بک لینک در آن استفاده شده است هم اهمیتی زیادی دارد. به طور مثال لینک هایی که درون محتوا بکار رفته اند اولویت بیشتری نسبت به لینک های موجود در سایدبار و فوتر سایت دارد. 

انکرتکست کردن بک لینک هم تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت دارد. گوگل با کمک انکر تکست متوجه می شود که لینک چه اطلاعاتی به کاربر می دهد و بهتر است از کلمات کلیدی در انکرتکست ها استفاده شود. 

وقتی برای لینک دادن به سایت خاص از انکرتکست های زیادی استفاده می شود گوگل متوجه می شود که آن صفحه برای آن کلمه کلیدی خاص محتوای مفید و مرتبطی است.

بخوانید:

رپورتاژ آگهی چیست؟ تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو

رتبه بندی سایت- سئو تکنیکال

فاکتورهای سئو تکنیکال(فنی)

سئوتکنیکال به معنی بهینه سازی فنی سایت برای موتورهای جستجو می باشد و در واقع با بررس جنبه های فنی سایت سرعت آن را بهبود داده و فرآیند کراول شدن آن توسط خزش موتور جستجو را راحت تر می کند. 

در ادامه به برخی عوامل که بر سئو تکنیکال تاثیر دارند اشاره می شود:

◼سرعت لود شدن صفحه وب سایت 

یکی از مهمترین عوامل در بهبود رتبه بندی سایت در موتور جستجوی گوگل می باشد. این عامل با تاثیر مثبت بر رتبه بندی، موجب ورودی بیشتر برای سایت و تجربه کاربری بهتر برای آنها می شود. 

کاربر وقتی روی لینک سایت کلیک میکند انتظار لود شدن وب سایت در کمترین زمان را دارد در صورتی که این مدت زمان افزایش پیدا کند کاربران سایت شما را ترک خواهند کرد. اصطلاحا نرخ پرش سایت بالا می رود که در رتبه بندی سایت تاثیر منفی خواهد داشت. 

فاکتورهای رتبه بندی و سئو - بهینه سازی سرعت سایت

از جمله ابزارهایی که برای بررسی سرعت سایت می توان معرفی  کرد شامل موارد زیر می باشد:

GTmetrix

PageSpeed Insight

lighthouse

بخوانید:

فانوس دریایی گوگل(google   lighthouse) چیست وچطور کار  می کند؟

علت سرعت کم بارگذاری صفحه 

◼هسته های حیاتی وب 

هسته های حیاتی وب در جهت ارزیابی تجربه کاربری صفحه وب سایت می باشند. گوگل هم سه معیار را برای این منظور در نظر گرفته است:

Largest contentful paint به زمانی که صرف بارگذاری عناصر بصری و تصاویر در اولین بار در سایت می شود اشاره دارد. 

First Input Delay: به زمانی که اولین تعامل کاربر در سایت عکس العمل دریافت می کند گفته می شود. 

Cumulative layout shift: این شاخص به مواردی اشاره دارد که واکنش های غیرمنتظره در سایت را نشان می دهد.

 به طور مثال بعد از ورود به سایت در انتظار لود هستید اما آن بخش سایت به سمت پایین پرش دارد یا می خواهید روی لینک یا دکمه ای کلیک کنید اما پاپ آپی ظاهر می شود و شما روی آن کلیک می کنید. 

فاکتورهای سئو سایت

◼سازگاری با موبایل 

سازگاری با موبایل ویژگی جدید گوگل با الگوریتم mobile first index را معرفی می کند که به ایندکس شدن نسخه موبایل وب سایت ها اشاره دارد. در واقع برای رتبه بندی سایت ها روی نسخه موبایل هم تاکید دارد. 

پس لازم است وب سایت  شما بهینه سازی شود و در واقع موبایل فرندلی بودن در آن رعایت شده باشد. 

◼امنیت سایت

یکی از شاخص های رتبه بندی سایت توسط گوگل رمزنگاری https می باشد و سایت ها هم در راستای تضمین امنیت خود اقدام به دریافت گواهینامه ssl می کنند تا هم تراز با وب سایت های https باشند. 

◼ابزارهای رتبه بندی گوگل

بهینه سازی سایت برای رتبه بهتر در موتورجستجوی گوگل وافزایش ورودی سایت کاری است که در طولانی مدن امکان پذیر است و برای این منظور نیاز است که ابزارهای لازم برای رتبه بندی سایت در گوگل را هم بشناسید. 

Serp trends : افزونه رایگان گوگل کروم که رتبه سایت را نشان می دهد.

Google search console: ابزار آنلاین گوگل که برای بررسی نتایج وضعیت رتبه سایت کمک می کند. به این شکل که کمک میکند صفحات پرطرفدار سایت خود را شناخته، رتبه سایت براساس کلمات کلیدی ، میزان ورودی سایت براساس جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربران، بک لینک های دریافتی از سایت دیگر  و ... را نشان می دهد. 

فاکتورهای رتبه بندی سایت

ماز(moz):  ابزاری که با استفاده از آن اعتبار وب سایت، اعتبار صفحه و لینک ها را شناسایی کنید.

Woorank: این ابزار رایگان به صورت افزونه در مرورگر کروم می باشد که با کمک آن می توانید سایت رقبای خود را آنالیز کرده و متوجه شوید که آنها چه کلمات کلیدی در نتایج جستجو به رتبه های بالا رسیده اند. همینطور سایت خود را از نظر سئوی داخلی، خارجی، فنی بررسی کنید و در جهت رفع مشکلات آن تلاش کنید. 

Ahref backlink checker:  نسخه رایگان ahref که به شما در آنالیز سئو سایت رقبا و شناسایی بک لینک های انها کمک می کند. 

Google trends: این ابزار به شما کمک می کند کلمات کلیدی را براساس میزان ترند شدن و پرطرفدار بودن پیدا کنید. 

Keyword every where: ابزاری رایگان که با کمک آن می توانید بهترین کلمات کلیدی را براساس سختی کلمه و نتایج رتبه بندی در گوگل پیدا کند.

سخن پایانی 

در این مقاله از ریچتک به بررسی فاکتورهای رتبه بندی و سئو سایت پرداختیم. نکاتی بیان شد که با رعایت آنها می توانید محتوایی را که کاربران دنبالش هستند را ارائه دهید، اطمینان خواهید داشت که کاربران از حضور در سایت شما راضی هستند.

 با به روز نگهداشتن محتوای وب سایت و بک لینک به سایت های معتبر رتبه بندی بهتر کسب کنید و از طرفی با تامین امنیت سایت و استفاده از ssl هم سایت ایمن و بهینه تری خواهید داشت.  

02/03/11

4مورد از بهترین های افیلیت مارکتینگ در ایران

02/03/04

چطور با اینفلوئنسر مارکتینگ فروش بیشتری داشته باشیم؟

02/02/31

8 فرمول انواع عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا

02/02/28

تکنیک های کامنت مارکتینگ(comment marketing) در موفقیت کسب وکارها

02/02/24

ماه عسل گوگل(google honeymoon) چیست و چرا اتفاق می افتد؟

02/02/17

استراتژی محتوا چیست؟ چطور استراتژی محتوا را انجام دهیم؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 100 میانگین: 50]

دسته بندی ها:

اشتراک:



نظر بدهید




نظرات





پست های مرتبط

سئو یکی از مهم ترین راه های رساندن وب سایت به رتبه های بالای گوگل است. در ادامه مطلب با …

برسی دلایل ایندکس نشدن وب سایت و توضیح مفوم ایندکس

مهمترین عواملی که بر سرعت سایت شما تاثیر می گذارد| اهمیت سرعت صفحه| نحوه اندازه گیری سرعت صفحه

تعریف سندباکس| چرا سایت شما در رتبه بندی قرار نمی گیرد؟| چگونه دوره سندباکس را کاهش دهیم؟

تعریف صفحه فرود، تفاوت آن با صفحه ی اصلی و انواع لندینگپیج ها

معرفی مهمترین مواردی که باید در سایت فروشگاهی خود انجام دهید تا به بهینه سازی آن کمک کند

تگ کنونیکال برای مشخص کردن صفحه یا URL اصلی بین محتوای مشابه است....

لینک سازی و سئو خارجی برای افزایش رتبه سایت شما بسیار مفید خواند بود. با این حال مواردی مثل ساخت …

هدف سئو تکنیکال بهبود جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات در موتورهای جستجو است. ساختن …

فایل robots.txt مجموعه ای از دستورالعمل ها برای ربات ها است. این فایل در فایل های منبع اکثر وب سایت …

داشتن تقویم محتوایی باعث می شود که شما برنامه روزانه خود را بدانید و با برنامه ریزی منظم اهداف وب …

رپورتاژ آگهی روشی است که پست شما در وبلاگ دیگری به منظور ایجاد روابط منتشر می شود تا بازدید سایت …

کلمات کلیدی تاثیر بسیاری بر روی بهینه سازی و سئو وبسایت دارند. این کلمات می توانند رتبه و جایگاه سایت …

افزایش جایگاه سئو کار دشواری نیست و شما می توانید با اجرای تکنیک هایی که در ادامه به شما خواهیم …

در این مطلب قصد داریم که به ترفندهایی که در مقاله نویسی برای افزایش بازدید وب سایت انجام می شد، …

وظیفه الگوریتم دزد دریایی گوگل شناسایی محتوا و فایل هایی است که دارای حق کپی رایت بوده اما سایت های …

آگاهی از راه های تحقیق کلمات کلیدی سایت به شما کمک می کند تا جایگاه و رتبه بهتری را برای …

اعتبار دامنه مبنایی برای اندازه گیری اعتبار سایت محسوب می شود که با ابزار moz قابل اندازه گیری است مواردی …

سئو سایت خبری تفاوت هایی با سئو دیگر سایت ها دارد که در این مقاله به تفصیل به آن پرداخته …

گوگل لایت هاوس و تاثیر آن بر سئوی سایت

فاکتورهای رتبه بندی و سئو سایت

مدل های تدوین استراتژی سئو

ماه عسل گوگل چیست؟به این علت که گوگل سایت تازه تاسیسی که عملکرد خوبی داشته را در رتبه های بالا …





آینده شغلی خود را حرفه ای بسازید

ما معتقدیم سرنوشت و آینده در دستان شماست و زمان عنصر گرانبهایی است که نباید از آن غافل شد

همین حالا به ما بپیوندید