
برای بهینه سازی و رتبه بندی سایت بخصوص در مشاغل آنلاین معیارها و فاکتورهای سئو سایت و استفاده درست از آنها برای نتیجه گرفتن اهمیت زیادی دارد.
شناخت فاکتورهای رتبه بندی سایت به این دلیل که با ایجاد کم ترین تغییر در سئو سایت به طور مثال تحقیق کلمات کلیدی ممکن است با افت رتبه سایت مواجه شوید اهمیت زیادی دارد.
افت سئو سایت کاهش ورودی سایت و کاربران را به همراه خواهد داشت و با کم شدن بازدیدکنندگان سایت فروش سایت هم کم خواهد شد.
گوگل برای سئو و بهینه سازی سایت فاکتورهایی را تعریف کرده است که در این مقاله قصد داریم به مهم ترین آنها بپردازیم.
مهم ترین فاکتورهای سئو سایت
فاکتورهای سئو داخلی
◼تولید محتوای سئو شده با کلمات کلیدی هدف:
✔تولید محتوای تازه، نو و غیر تکراری
✔استفاده از کلمات کلیدی تک کلمه ای یا دو کلمه ای و کلمات مرتبط با هدف
◼استفاده و جایگزینی مناسب کلمه کلیدی:
بعد از تعیین کلمات کلیدی اینکه این کلمات را در کدام بخش از محتوا قرار دهید اهمیت زیادی دارد. در ادامه بخش هایی از محتوا که لازم است از کلمات کلیدی استفاده کنید بیان شده است.
تگ عنوان: تگ عنوان (meta tag) بخشی است که عنوان محتوای شما را در گوگل نشان می دهد. نیاز است حتما در تگ عنوان از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید که هم گوگل و هم کاربران درک بهتری از موضوع محتوای شما داشته باشند.
توضیحات متا(meta description): توضیحی که بعد از تگ عنوان در جستجوی گوگل نشان داده می شود . توضیح متا، توضیحی مختصر از محتوای شما برای کاربر میباشد و او را برای کلیک روی آن ترغیب می کند.
تیتر H2: به هدینگ ها(سر تیترهای) موجود در محتوا گفته می شود که متن را به چندین قسمت تقسیم می کند. یکی از قسمت هایی که می توانید از کلمات کلیدی اصلی استفاده کنید همین سرتیترهاست. به کار بردن سرتیترh2 اطلاعات بیشتری به کاربر می دهد.
پیوند یکتا(url): پیوند یکتا باید شامل کلمه کلیدی اصلی به همراه یک یا چند کلمه باشد. وجود کلمه کلیدی اصلی در پیوند یکتا موجب رتبه بندی بهتر وب سایت می شود.
استفاده کلمه کلیدی درون محتوا:یکی از راحت ترین و نرمال ترین راه ها استفاده از کلمات کلیدی اصلی داخل متن محتوای می باشد البته بهتر است کلمه کلیدی اصلی در 100 کلمه اول حتما بکار رفته باشد.
◼تولید محتوا براساس جستجوی کاربران در گوگل:
گوگل برای شناسایی محتوای با کیفیت بازخورد کاربران را بررسی می کند و با استفاده از الگوریتم های رتبه بندی و معیار EAT سایت ها را رتبه بندی می کند.
معیار EAT شامل به مورد زیر می شود:
تخصص(Expertise): این عبارت میزان تخصص و کیفیت سایت را ارزیابی می کند.
اعتبار(Authority): این شاخص بررسی می کند که آیا سایت شما میزان اعتبار لازم برای پاسخگویی به سوالات کاربران ورودی سایت را دارد یا نه.
اعتماد(Trustworthiness): معیار اعتماد میزان خاطر جمعی و قابل اعتماد بودن محتوای منتشر شده در سایت را بررسی می کند.
بخوانید:
راه های تحقیق کلمات کلیدی سایت
کلمات کلیدی چه تاثیری در سئو دارند؟
◼بهینه سازی و سئو تصاویر استفاده شده در سایت:
✔استفاده تصاویر با فرمت مناسب (webp)
✔استفاده از تصاویر با حجم کم
تصاویر بزرگ و با حجم زیاد موجب کند شدن سرعت سایت و تاثیر منفی در سئوی سایت دارد. گوگل اغلب سایت هایی که سرعت لود بالایی دارند را به کاربران پیشنهاد می کند. پس نیاز است تصاویری که در محتوای سایت استفاده می کنید حجم مناسبی داشته باشد.
✔استفاده از متن جایگزین(تگ ALT) در تصاویر
تگ alt در تصاویر موجب می شود اگر تصاویر به هر دلیلی روی سایت لود نشد، متن جایگزین اطلاعاتی راجع به تصویر به کاربر بدهد.
فاکتورهای سئو خارجی
بهبود بک لینک ها:با لینک دادن مطلب به بخشی دیگر از سایت می توانید رتبه بهتری بدست آورید. استفاده از بک لینک ها برای معرفی برند شما به مخاطبان بسیار موثر است و کاربران با جستجو در گوگل نام برند شما را می بینند.
در به کاربردن بک لینک ها لازم است مواردی رعایت شود:
بک لینک هایی که دریافت می کنید از سایت های مرتبط باشد.
سایتی که بک لینک را ایجاد کرده است از اعتبار دامنه کافی برخوردار باشد.
قسمتی از سایت که بک لینک در آن استفاده شده است هم اهمیتی زیادی دارد. به طور مثال لینک هایی که درون محتوا بکار رفته اند اولویت بیشتری نسبت به لینک های موجود در سایدبار و فوتر سایت دارد.
انکرتکست کردن بک لینک هم تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت دارد. گوگل با کمک انکر تکست متوجه می شود که لینک چه اطلاعاتی به کاربر می دهد و بهتر است از کلمات کلیدی در انکرتکست ها استفاده شود.
وقتی برای لینک دادن به سایت خاص از انکرتکست های زیادی استفاده می شود گوگل متوجه می شود که آن صفحه برای آن کلمه کلیدی خاص محتوای مفید و مرتبطی است.
بخوانید:
رپورتاژ آگهی چیست؟ تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو
فاکتورهای سئو تکنیکال(فنی)
سئوتکنیکال به معنی بهینه سازی فنی سایت برای موتورهای جستجو می باشد و در واقع با بررس جنبه های فنی سایت سرعت آن را بهبود داده و فرآیند کراول شدن آن توسط خزش موتور جستجو را راحت تر می کند.
در ادامه به برخی عوامل که بر سئو تکنیکال تاثیر دارند اشاره می شود:
◼سرعت لود شدن صفحه وب سایت
یکی از مهمترین عوامل در بهبود رتبه بندی سایت در موتور جستجوی گوگل می باشد. این عامل با تاثیر مثبت بر رتبه بندی، موجب ورودی بیشتر برای سایت و تجربه کاربری بهتر برای آنها می شود.
کاربر وقتی روی لینک سایت کلیک میکند انتظار لود شدن وب سایت در کمترین زمان را دارد در صورتی که این مدت زمان افزایش پیدا کند کاربران سایت شما را ترک خواهند کرد. اصطلاحا نرخ پرش سایت بالا می رود که در رتبه بندی سایت تاثیر منفی خواهد داشت.
از جمله ابزارهایی که برای بررسی سرعت سایت می توان معرفی کرد شامل موارد زیر می باشد:
GTmetrix
PageSpeed Insight
lighthouse
بخوانید:
فانوس دریایی گوگل(google lighthouse) چیست وچطور کار می کند؟
◼هسته های حیاتی وب
هسته های حیاتی وب در جهت ارزیابی تجربه کاربری صفحه وب سایت می باشند. گوگل هم سه معیار را برای این منظور در نظر گرفته است:
Largest contentful paint به زمانی که صرف بارگذاری عناصر بصری و تصاویر در اولین بار در سایت می شود اشاره دارد.
First Input Delay: به زمانی که اولین تعامل کاربر در سایت عکس العمل دریافت می کند گفته می شود.
Cumulative layout shift: این شاخص به مواردی اشاره دارد که واکنش های غیرمنتظره در سایت را نشان می دهد.
به طور مثال بعد از ورود به سایت در انتظار لود هستید اما آن بخش سایت به سمت پایین پرش دارد یا می خواهید روی لینک یا دکمه ای کلیک کنید اما پاپ آپی ظاهر می شود و شما روی آن کلیک می کنید.
◼سازگاری با موبایل
سازگاری با موبایل ویژگی جدید گوگل با الگوریتم mobile first index را معرفی می کند که به ایندکس شدن نسخه موبایل وب سایت ها اشاره دارد. در واقع برای رتبه بندی سایت ها روی نسخه موبایل هم تاکید دارد.
پس لازم است وب سایت شما بهینه سازی شود و در واقع موبایل فرندلی بودن در آن رعایت شده باشد.
◼امنیت سایت
یکی از شاخص های رتبه بندی سایت توسط گوگل رمزنگاری https می باشد و سایت ها هم در راستای تضمین امنیت خود اقدام به دریافت گواهینامه ssl می کنند تا هم تراز با وب سایت های https باشند.
◼ابزارهای رتبه بندی گوگل
بهینه سازی سایت برای رتبه بهتر در موتورجستجوی گوگل وافزایش ورودی سایت کاری است که در طولانی مدن امکان پذیر است و برای این منظور نیاز است که ابزارهای لازم برای رتبه بندی سایت در گوگل را هم بشناسید.
Serp trends : افزونه رایگان گوگل کروم که رتبه سایت را نشان می دهد.
Google search console: ابزار آنلاین گوگل که برای بررسی نتایج وضعیت رتبه سایت کمک می کند. به این شکل که کمک میکند صفحات پرطرفدار سایت خود را شناخته، رتبه سایت براساس کلمات کلیدی ، میزان ورودی سایت براساس جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربران، بک لینک های دریافتی از سایت دیگر و ... را نشان می دهد.
ماز(moz): ابزاری که با استفاده از آن اعتبار وب سایت، اعتبار صفحه و لینک ها را شناسایی کنید.
Woorank: این ابزار رایگان به صورت افزونه در مرورگر کروم می باشد که با کمک آن می توانید سایت رقبای خود را آنالیز کرده و متوجه شوید که آنها چه کلمات کلیدی در نتایج جستجو به رتبه های بالا رسیده اند. همینطور سایت خود را از نظر سئوی داخلی، خارجی، فنی بررسی کنید و در جهت رفع مشکلات آن تلاش کنید.
Ahref backlink checker: نسخه رایگان ahref که به شما در آنالیز سئو سایت رقبا و شناسایی بک لینک های انها کمک می کند.
Google trends: این ابزار به شما کمک می کند کلمات کلیدی را براساس میزان ترند شدن و پرطرفدار بودن پیدا کنید.
Keyword every where: ابزاری رایگان که با کمک آن می توانید بهترین کلمات کلیدی را براساس سختی کلمه و نتایج رتبه بندی در گوگل پیدا کند.
سخن پایانی
در این مقاله از ریچتک به بررسی فاکتورهای رتبه بندی و سئو سایت پرداختیم. نکاتی بیان شد که با رعایت آنها می توانید محتوایی را که کاربران دنبالش هستند را ارائه دهید، اطمینان خواهید داشت که کاربران از حضور در سایت شما راضی هستند.
با به روز نگهداشتن محتوای وب سایت و بک لینک به سایت های معتبر رتبه بندی بهتر کسب کنید و از طرفی با تامین امنیت سایت و استفاده از ssl هم سایت ایمن و بهینه تری خواهید داشت.