
بلاگری یکی از پردرآمدترین شغل هاست که با جذب فالوور و افزایش بازدید تبلیغات زیادی انجام می دهند و با معرفی برندهای مختلف درآمد آنها را نیز افزایش می دهند. داشتن ایده و خلاقیت یکی از اصلی ترین عوامل برای موفقیت در زمینه اینفلوئنسرمارکتینگ است که با تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان هدف آنها را به خرید و استفاده از خدمات برند ترغیب می کنند.
اینفلوئنسر کیست؟
اینفوئنسر در شبکه های اجتماعی به افرادی گفته می شود که به دلیل داشتن مهارت ها و تجربه در زمینه خاص مشهور شده اند. پس از شهرت در شبکه های اجتماعی با اشتراک گذاری پست ها و استوری ها متنوع و مرتبط با زمینه مهارتی خود علاقه مندان زیادی دارند که با دنبال کردن، لایک کردن و ارسال کامنت به پست های اینفلوئنسر توجه می کنند. امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش های محبوب و پرمخاطب و از طرفی پردرآمد برای بسیاری از کسب و کارها در شبکه های مجازی بخصوص اینستاگرام است.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان روشی برای جذب مخاطب از طریق افراد تاثیر گذار و مشهور انجام می شود. اینفلوئنسرها در صفحات مجازی خود با دنبال کنندگان زیادی که دارند از طرف مخاطبان شناخته شده، گاهی الگو می شوند و حتی از طریق تبلیغ یک برند موجب فروش آن محصول و خدمات می شوند.
کاربران اینستاگرام هم با مشاهده تبلیغات با روش اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به خرید یک محصول بیشتر ترغیب می شوند و حتی با دیدن نتیجه یک محصول که توسط اینفلوئنسر انجام می شود بازاریابی نتیجه بخشی هم به دنبال دارد.
به طور مثال اینفلوئنسری با تبلیغ لوازم آرایشی و استفاده آن را روی پوست خود نتیجه را با یک ویدئوی جذاب به مخاطبان نشان می دهد و ضمن معرفی محصولات یک برند، مزایای آن را هم به مخاطب نشان می دهند که موجب جلب اعتماد و در نتیجه افزایش درصد احتمال خرید محصول از جانب مشتری می شود.
حالا در نظر بگیرید کمپین تبلیغاتی محصول شما توسط یک اینفلوئنسر بعنوان یک فرد پر مخاطب و تاثیر گذار انجام شود. این نوع بازاریابی ضمن معرفی محصول، خدمات پیام برند شما را نیز به بهترین شکل و از طریق فردی که بیشترین تاثیر را روی مخاطب دارد اجرا می شود. در ایران روش اینفلوئنسر مارکتینگ و اجرای کمپین های تبلیغاتی برندهای مختلف بیشتر در اینستاگرام استفاده می شود.
چرا اینفلوئنسر مارکتینگ؟
براساس نظرات بازاریابان اینفلوئنسر مارکتینگ تاثیر زیادی بر فروش محصولات دارد و حتی به بازگشت سرمایه هم کمک زیادی می کند. امروزه بازاریابان باسرمایه گذاری در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ این روش را یکی از بهترین روش های بازاریابی می دانند. اینفلوئنسر مارکتینگ موجب افزایش اعتبار برند می شود و اینکه مخاطبان با اعتماد به افراد مطرح و مشهور محصولات شما را شناخته و نسبت به آن توجه دارند نشان می دهد که اینفلوئنسر مارکتینگ به نوعی تائیدیه برند شماست.
برخی مزایای استفاده از روش اینفلوئنسر مارکتینگ
- اعتماد بیشتر مخاطب و مصرف کننده نسبت به اینفلوئنسر و صحبت های او
- کسب اعتبار برای برند از طریق اینفلوئنسر
- انتقال پیام برند از طریق اینفلوئنسر
- صرف هزینه و زمان کم تر برای تبلیغ محصولات برند
اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران چگونه است؟
اینفلوئنسرها را می توان از نظر نوع کار به چند دسته تقسیم کرد:
✔ اینفلوئنسر تولید کننده محتوا:
این افراد در ابتدای فعالیت از طرف مخاطب شناخته شده نیستند و با فعالیت و تولیدمحتوا در شبکه های اجتماعی در طول زمان به شهرت می رسند.
✔ اینفلوئنسرهای سینما و تلویزیون:
این دسته از اینفلوئنسرها با فعالیت در سینما، تلویزیون و کانال های ورزشی به شهرت رسیده اند. مثل بازیگرانی که در اینستاگرام دنبال کننده های زیادی دارند.
✔اینفلوئنسر در حوزه های تخصصی :
افراد مشهور در حوزه های تخصصی گوناگون از جمله دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی و کسب و کار، IT و ... فعالیت می کنند. مانند عادل طالبی که در زمینه بازاریابی و کسب و کار دنبال کننده های زیادی دارد.
برخی اینفلوئنسرها هم در زمینه های هنری، سبک زندگی، آشپزی، پزشکی، عکاسی، گردشگری و ... فعالیت می کنند و با انتشار پست هایی در اینستاگرام مشهور شده اند.
معروف ترین اینفلوئنسرهای ایرانی
◼اینفلوئنسر در زمینه زیبایی و خودآرایی
یکی از ایفلوئنسرهای مشهور ایرانی، صدف بیوتی است که در اینستاگرام مخاطبان زیادی دارد. صدف بیوتی جزء اولین اینفلوئنسرهای ایرانی است که از طریق همکاری با برندهای معروف ایرانی و خارجی به شهرت و درآمد بالایی رسیده است.
◼اینفلوئنسر در زمینه آشپزی
یکی از موضوعاتی که در اینستاگرام دنبال کننده هایی زیادی دارد و محتواهای جذابی برای آن ساخته می شود حوزه آشپزی است. از جمله اینفلوئنسرهای ایرانی نواب ابراهیمی است که با آشپزی غذاهای متنوع و گذاشتن رسپی آن ها و همینطور تست غذاهای گوناگون محتواهای خلاقانه ای را می سازد.
◼اینفلوئنسر در زمینه گردشگری
یکی از معروف ترین بلاگرهای ایرانی هدی بیوتی است که همکاری زیادی با اینفلوئنسرهای خارجی را هم دارد. این بلاگر ایرانی با سفر به مناطق دیدنی و گردشگری ایران و دنیا تجربیات سفرهای خود را با بقیه به اشتراک می گذارد. با استوری های جذاب و پست های خواندنی خود محتواهای قوی تولید می کند که موجب شده دنبال کننده های زیادی داشته باشد. از طریق برگزاری تورهای گردشگری به نقاط مختلف از جمله مصر درآمدزایی نیز دارد.
سخن پایانی
کسب و کارهای برای معرفی برند و محصول خود مبلغی را پرداخت می کنند و محصول و خدمات خود را از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ معرفی می کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ در مقابل سایر روش های بازاریابی روشی مقرون به صرفه و موثر است که در مدت زمان کوتاهی نرخ بازگشت سرمایه را افزایش داده و موجب افزایش فروش و حتی اعتبار برند می شود.
در این مقاله از ریچتک بررسی کردیم که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و برخی از معروف ترین اینفلوئنسرهای ایرانی را نیز معرفی کردیم. شما نیز می تاونید نظرات خود در زمینه اینفلوئنسرمارکتینگ با ما در میان بگذارید و تجربیات خود را در برخورد با این روش بازاریابی و اینفلوئنسرها در اینستاگرام بیان کنید.