
امروزه اغلب در دنیای آنلاین و شبکه های اجتماعی اکثر افراد برای بهتر شنیده شدن و رساندن حرف هایشان به دیگران از کامنت گذاشتن استفاده می کنند. کامنت مارکتینگ یکی از روش هایی است که برای بازاریابی و بهبود سئو بخصوص در وب سایت ها استفاده می شود.
شبکه های اجتماعی و یا حتی تالار گفتگوی سایت ها و حتی بخش نظرات آن جایی است که ما می توانیم نظراتمان را در خصوص موضوعات مختلف بیان کنیم و به گوش بقیه برسانیم. کامنت مارکتینگ در دنیای دیجیتال و بازاریابی نقش مهمی را ایفا می کند و افراد زیادی هستند که با دیدن محصول یا خدمات دوست دارند نظرشان را بگویند واین موضوع موج بهبود بازاریابی و سئو سایت ها می شود.
در اینستاگرام هم کامنت مارکتینگ به شکلی دیگر است و با هر کامنتی که در پست شما گذاشته می شود موجب می شود تا پیج شما در اکسپلور افراد بیشتری دیده شده و دنبال کننده های شما نیز افزایش می یابد. در این مقاله قصد داریم ردپای کامنت مارکتینگ را در دیجیتال مارکتینگ دنبال کنیم و در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنیم.
کامنت مارکتینگ(comment marketing)چیست؟
کامنت ها و نظرات کاربران در پست های شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و ... و حتی نظراتی که در صفحات سایت ها بخصوص از نوع فروشگاهی موجب برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان و جلب اعتماد کاربران می شود که نهایتا منجر به افزایش ورودی سایت و فروش بیشتر می شود.
شما به عنوان صاحبان کسب و کار دیجیتال مارکتینگ در وب سایت یا صفحات اجتماعی از طریق کامنت مارکتینگ موفق به تعامل با کاربر می شوید و هرچقدر این تعامل و ارتباط بیشتر باشد موجب محبوبیت میان کاربران می شود طوریکه که اگر روزی فعالیت کمی داشته باشید، کاربر چشم انتظار پست یا مطلبی از شما خواهد بود.
در کامنت مارکتینگ(comment marketing) شما با استفاده از کامنت هایی که کاربران در صفحه شبکه اجتماعی (اینستاگرام) و یا وب سایت می گذارند با کم ترین هزینه و تکنیک هوشمندانه با کاربر ارتباط می گیرید و از این ارتباط سود می برید.
در واقع می توان گفت کامنت مارکتینگ تکنیکی است که در آن با استفاده از کامنت ها و نظرات کاربران در مورد محصولات و خدمات، موجب جلب اعتماد آنها و افزایش فروش می شود.
فواید کامنت مارکتینگ
کاربر با جستجو وخواندن نظرات سایرین زمان بیشتری را در سایت سپری می کند
یکی از مزایای کامنت مارکتینگ این است که بدون اینک نیاز به متن طولانی و کسل کننده باشد از بین سوال و جواب های کاربران اطلاعات زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد. فرض کنید مقاله ای را در سایت کار کرده اید، بازدیدکنندگان سایت در قالب سوال کامنت هایی را می گذارند و بقیه کابران نیز ترغیب به حضور بیشتر در آن صفحه، مطالعه محتوا و حتی خواندن نظرات کاربران می شوند در نتیجه زمان زیادی را در سایت شما حضور دارند.
استفاده از کامنت مارکتینگ برای گسترس دایره کلمات کلیدی مقاله
هر مقاله یا محتوایی که در سایت قرار می گیرد حاوی کلمات کلیدی زیادی است که شما نمی توانید همه آنها را در یک مقاله 1000 تا 1500 کلمه ای قرار دهید. پس با کمی خلاقیت می توانید از کلمات کلیدی مقاله در کامنت ها و در قالب پاسخ سوالات کاربران استفاده کنید.
به روزرسانی محتوای مقاله با کمک کامنت مارتینگ کاربران در سایت
یکی از روش های سئو محتوا، بازنویسی و به روزرسانی محتوای مقالات است. یکی از روش ها بهره مندی از کامنت های کاربران است. کاربران فعال و دائمی سایت همیشه با طرح سوالاتی ایده هایی را به شما می دهند و شما با استفاده از آنها می توانید محتوای خود را به روز کنید که با یک تیر دو نشان می زنید. هم مقاله را آپدیت کرده اید و پاسخ سوالات کاربران را داده اید.
گرفتن بک لینک با لینک دادن در کامنت های سایت های دیگر
یکی از تکنیک های بهبود رتبه سایت با لینک دادن به سایت خود در کامنت های سایر سایت ها است که در سئوی سایت هم تاثیر زیادی دارد. با استفاده هوشمندانه از این تکنیک گام مهمی برای بهبود رتبه سایت در آینده برداشته اید. با ارسال کامنت های با ارزش و مرتبط با عنوان مقاله در سایت های با بازدید بالا شانس زیادی برای گرفتن رتبه بهتر سئو دارید.
معرفی و منشن نام وب سایت یا برند در کامنت ها
وقتی گوگل ارزش بک لینک در کامنت ها را کاهش داد، منشن کردن وب سایت بدون اینکه لینک داده شود بعنوان روشی برای کسب اعتبار برند معرفی شد. کامنت مارکتینگ هم یکی از فرصت های خوبی است که به کمک آن نام برندتان را منشن می کنید.
شانس بیشتر برای معرفی و جستجوی نام برند از طریق کامنت مارکتینگ
با عضویت در بلاگ ها معتبر و شبکه های اجتماعی پرمخاطب و معرفی برندتان به کاربران، احتمال زیادی هست که کاربران نام برندشما را به خاطر داشته و در گوگل نام برندتان را جستجو کنند. کامنت مارکتینگ یکی از تکنیک های کم هزینه برای معرفی نام برندتان محسوب می شود.
جلب اعتماد کاربران از طریق کامنت مارکتینگ
فرض کنید وب سایت فروشگاهی دارید کاربران برای خرید محصول و خدمات شما نیاز دارند به شما اعتماد کنند. یکی از راه های اعتماد دیدن وخواندن نظرات دیگران راجع به محصول شماست. وقتی کامنت مارکتینگ در سایت شما صورت نگرفته باشد، این بی روح و خلوت بودن سایت موجب بی اعتماد کاربران می شود. اما برعکس اگر چندین کامنت را ببینند و بخوانند با مقایسه آنها خیلی راحت تر اعتماد کرده و با مقایسه نظرات کاربران در مورد محصول مورد نظرشان قطعا خرید بهتری خواهند داشت، در نتیجه فروش شما نیز افزایش می یابد.
اصول کامنت مارکتینگ
✔پاسخ به موقع به کامنت ها؛ وقتی کاربران سوالی را مطرح می کنند انتظار بازخورد سریع شما را دارند.
✔امکان بازگشت کاربر به سایت را از طریق دریافت ایمیل او فراهم کنید. با پاسخ به کامنت کاربر، به طور خودکار ایمیلی به او ارسال شود که موجب مراجعه او به سایت می شود.
✔کامنت های منفی و انتقادها را هم منتشر کنید. به این شکل کاربران اطمینان دارند که شما حتی نسبت به کامنت های منفی هم بی توجه نیستید!
✔امکان کامنت مارکتینگ را برای همه صفحات سایت فراهم کنید. صفحاتی از جمله وبلاگ، فروشگاه و ...
✔با کاربران ارتباط صمیمی برقرار کنید. لحن پاسخگویی شما به مخاطبان تاثیر زیادی گذاشته وموجب احساس نزدیکی می شود و امکان بازگشت مجدد آنها به سایت بیشتر است.
✔کاربران را دعوت کنید که کامنت بگذارند؛ اولین قدم از طرف شما موجب ترغیب کاربران برای طرح سوال و ارسال نظرات از سوی آنها می شود. به طور مثال در انتهای مقاله سوالی را برای آنها مطرح کنید.
نمونه کامنت مارکتینگ
1.دیجی کالا نمونه موفق از کامنت مارکتینگ
دیجی کالا یکی از فروشگاه های آنلاین معتبر است که کاربران زیادی هم دارد که از اولین سایت هایی بود که با مقایسه محصولات خود کاربران را به حضور زیاد در سایت تشویق کرد. طوریکه که کاربران با کامنت مارکتینگ محصولات را با هم مقایسه می کنند و ایرادات و دلیل رضایت خود را از محصولات مرتبط بیان کرده و دائما در حال تبادل اطلاعات و تعامل هستند.
همین ویژگی موجب شد که دیجی کالا به برندی مورد اعتماد کاربران تبدیل شده ؛ رتبه اول در سرچ انواع محصولات را داشته و کاربران به عنوان اولین گزینه برای خرید محصولات وخدمات به دیجی کالا فکر می کنند.
ما هم از این دست کاربران هستیم که به طور مثال برای دیدن و مقایسه لپ تاپ، گوشی و هر نوع محصولی دیچی کالا اولین گزینه برای مقایسه قیمت و کیفیت محصول هست که باعث شده کاربران زمان طولانی در سایت حضور داشته و با کامنت مارکتینگ دائما در حال به روز رسانی محتوای سایت هستند.
2.ایمالز موتوری جستجوی کالا با امکان کامنت مارکتینگ
وب سایت ایمالز که خود را تحت عنوان موتور جستجوی کالا به کاربران معرفی کرده است و پل ارتباطی خوبی بین خریداران و فروشندگان است. با ایجاد فضای رقابتی موجب شده که خریداران کالاهایشان را با قیمت های بسیار مناسب بخرند.
ایمالز امکان جستجوی کالا ها با بهترین قیمت را برای خریداران فراهم کرده اما خریدار برای خرید کالا در نهایت به وب سایت فروشنده مراجعه می کند و ایمالز در خرید دخالتی ندارد. ایمالز با معرفی فروشگاه های مختلف در زمینه های محصولات و کالاهای متنوع به کاربران این امکان را فراهم کرده که از طریق ارسال نظرات و کامنت مارکتینگ نحوه خرید، نوع و کیفیت کالای خریداری شده و حتی اعتبار فروشندگان (برند) با هم تبادل نظر کنند و تعامل لحظه ای داشته باشند.
کامنت مارکتینگ در اینستاگرام
کامنت مارکتینگ در اینستاگرام هم متداول است و یکی از روش های کم هزینه است که می توانید زیر پست هایی که ارسال می کنید اتفاق بیفتد. پیج هایی که زیر پست های آن کامنت های کوتاه و حتی به تعداد کم دیده می شود نظر مخاطب را جلب نمی کند. فرض کنید این پیج برای یک فروشگاه آنلاین یا برند باشد با این روند قطعا احتمال موفقیت زیادی ندارد.
اغلب کاربران با خواندن نظرات زیر پست ها به دنبال معایب و یا مزایای خدمات شما هستند و اگر نکته ای نظر آنها را جلب نکند در دفعات بعد از پیج شما بی توجه می گذرند. کامنت مارکتینگ تاثیر بسیار مثبتی در جذب فالور و فروش صفحه اینستاگرام شما دارد پس آن را جدی بگیرید و کامنت مارکتینگ را نقطه ای برای پیشرفت خود بدانید.
می توانید با گذاشتن کامنت جذاب و خلاقانه با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و هرچه محتوای این کامنت تاثیر گذارتر باشد قطعا نتیجه مثبتی هم دارد. زمان نوشتن محتوای کامنت مخاطبان را در نظر بگیرید و طبق خواسته آنها متنی جذاب بنویسید. از هشتگ های مناسب استفاده کنید، به نظرات کاربران پاسخ های صمیمی و هوشمندانه بدهید تا مخاطب هم در این کامنت مشارکت کند.
سخن پایانی
شما بعنوان صاحب برند و کسب و آنلاین نیاز به بازدیدکنندگان زیادی دارید و از طرفی فعال بودن کاربران در سایت شما نیز موجب بهبود رتبه سایت می شود. یکی از روش های بهبود سئو سایت کامنت مارکتینگ است که با انجام اصولی آن فروش سایت شما هم بالاتر می رود.
ما نیز در این مقاله از ریچتک به بررسی تکنیک های کامنت مارکتینگ(comment marketing) پرداختیم که با توجه به مطالب بیان شده در این مقاله و داشتن برنامه ریزی دقیق برای این روش بازاریابی قطعا موفق به توسعه و رشد کسب و کارتان خواهید شد. شما نیز اگر تجربه ای در زمینه استفاده از تکنیک های کامنت مارکتینگ دارید با ما در میان بگذارید.